۸ نکته برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان

۸ نکته برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان

در جایگاه مدیر کسب‌وکار یا کسی‌ که در حوزه منابع انسانی مسئولیت دارد، اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان اولویت و اهمیت زیادی دارد. چون آموزش کارکنان به بخش جدایی‌ناپذیر از توسعه سرمایه‌انسانی تبدیل شده و هزینه‌های زیادی برای آن صرف می‌شود.

شما ممکن است ساعت‌های زیادی را به تنظیم دقیق استراتژی آموزش آنلاین و ارائه دوره های آموزشی آنلاین جدید اختصاص دهید، اما آیا این تلاش‌‌ها واقعاً در خدمت اهداف و اهداف عملکرد شما است؟ یکی از مزایای فراگیری آموزش آنلاین این است که به شما امکان می دهد قبل از اینکه خیلی دیر شود بازخوردهای ارزشمندی درباره مزای و معایب آن جمع کنید.

گرچه روش‌های معتبر علمی مانند ارزیابی اثربخشی آموزش به روش کرک پاتریک وجود دارند، ولی بیشتر روش‌های ارزیابی آموزشی در حوزه آموزش‌های حضوری و سنتی متمرکز بوده است. در این مقاله ۸ نکته کاربردی در مورد چگونگی سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان را بیان می‌کنیم تا بسادگی بتوانید برای تاثیر واقعی و ملموس آموزش بر مدیریت عملکرد کارکنان، برنامه‌ریزی کنید.

چرا سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان اهمیت دارد؟

برای طراحی و توسعه دوره آموزش آنلاین باید سرمایه‌گذاری کنید و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آن کم نیستند. بنابراین آموزش کارکنان تنها درصورتی که قادر به اندازه‌گیری نتایج باشید، یک سرمایه‌گذاری مناسب است. اگر نمی توانید تعیین کنید که استراتژی آموزش آنلاین شما عملکرد کارکنان را بهبود می‌بخشد یا مهارت‌های لازم را به آنها می‌دهد، پس تصمیم به این سرمایه‌گذاری بی‌هدف و بی‌اثر خواهد شد.

برای اینکه بفهمید آیا کارمندان شما واقعاً آنچه را به آنها پیشنهاد داده‌اید یاد گرفته‌اند، باید استراتژی آموزش آنلاین خود را ارزیابی کنید و بدین ترتیب بتوانید نقاط قوت و ضعف آن را برای ایجاد پیشرفت‌های لازم بسنجید. اندازه گیری اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان کمک می‌کند تا بتوانید از بودجه آموزش خود نهایت استفاده را ببرید و آموزش‌های لازم برای موفقیت را به کارمندان خود ارائه دهید.

۱. کاربرد دانش تازه به دست آمده در محل کار را مشاهده کنید.

یکی از راه‌های تعیین اینکه آیا کارکنان شما دانشی را که در طول دوره آموزش آنلاین خود به آنها ارائه داده‌اید، حفظ کرده‌اند یا خیر، این است که بررسی کنید آیا آنها قادر به استفاده از دانش و مهارت‌های تازه به دست آمده برای تمرین هستند. آیا آنها رفتارهای خود را تغییر می‌دهند و نشان می‌دهند که می‌دانند چگونه وظایف شغلی خود را به طور روزمره انجام دهند؟

اهداف آموزش آنلاین شما چه بود؟ بهبود مهارت‌ها، کسب دانش خاص، اصلاح رفتارها و نگرش‌ها؟ برای اندازه‌گیری میزان یادگیری کارمندان خود، عملکرد آنها را قبل و بعد از حضور در آموزش آنلاین مشاهده و ثبت کنید، تا بتوانید نتایج آنها را مقایسه نمایید. آزمون واقعی موفقیت یک برنامه آموزشی این است که آیا کارکنان دانش و مهارت لازم برای انجام موثر و کارآمد کار خود دارند.

آموزش کارکنان حتی وقتی ربات ها را استخدام می‌کنیم
آموزش کارکنان حتی وقتی ربات ها را استخدام می‌کنیم

۲. از سناریوها و شبیه‌سازی‌ها استفاده کنید.

اگر انجام پروژه‌های مشاهده عملکرد و سنجش میزان کارآمدی آموزش آنلاین برایتان پر‌هزینه و مشکل است، می‌توانید آزمون‌هایی مبتنی بر سناریو ایجاد کنید که به کارمندان اجازه می‌دهد نحوه استفاده از آموخته‌های خود را به صورت آنلاین نشان دهند. به عنوان مثال، به جای فرستادن آنها به طبقه فروش، می‌توانید تعیین کنید که آیا آنها مهارت و دانش لازم برای کمک به مشتریان یا انجام کارهای اساسی مربوط به شغل فروش را در یک محیط پشتیبانی دارند.

با این روش می‌‌توانید میزان تأثیر دوره آموزش آنلاین خود را بدون به خطر انداختن سطح خدمات به مشتریان بسنجید. برای اجرای این شیوه از کارکنان بخواهید وظایف مشخصی را انجام دهند و نتیجه را مشاهده و بررسی کنید که آیا شرکت‌کنندگان در این آزمون مطابق آموزش‌های داده شده عمل کرده‌اند. در صورت عدم موفقیت، ممکن است لازم باشد روش آموزش خود را اصلاح کنید یا محتوای آموزشی اضافی را ارائه دهید تا زمانی که آنها بر اهداف یادگیری تسلط پیدا کنند. آموزش آنلاین کارآمد به این معنی است که همه کارمندان می توانند آموخته های خود را عملی کنند.

۳. از ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.

اهداف عملکرد، ابزاری عالی برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان است. چگونه از آنها استفاده کنیم؟ باز هم شما باید عملکرد قبل و بعد از آموزش را مقایسه کنید. برای ارزیابی عملکرد قبل از آموزش آنلاین، باید مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کنید و مطمئن شوید که دانش و سطح تجربه آنها را دقیقاً می‌دانید. سپس، پس از گذراندن دوره آموزش آنلاین، می‌توانید تعیین کنید که کارکنان شما چقدر به اهداف خود نزدیک شده‌اند.

برای اینکه مخاطب شما در طول تجربه آموزش آنلاین خود بر اهداف عملکردشان تمرکز کنند، همیشه آموزش خود را به انتظارات عملکرد پیوند بزنید. از تکالیفی استفاده کنید که فرایندهای واقعی محیط کار را شبیه‌سازی می‌کند و به کارمندان کمک می‌کند مهارت‌های خود را در تمرین عملی کنند. علاوه بر این می‌توانید مصاحبه یا پرسشنامه‌هایی را که سوابق کاری یا گزارشات ارزیابی عملکرد افراد را پس از دوره نشان می‌دهند، در نظر بگیرید. با مقایسه کمی و کیفی وضعیت عملکرد قبل و بعد آموزش، می‌توانید اثربخشی آموزش آنلاین خود را به طور دقیق اندازه گیری کنید و تعیین کنید که چه میزان از اهداف آموزشی برآورده شده‌اند.

با ارتقای یادگیری اجتماعی کارمندان را به مربی تبدیل کنید.
با ارتقای یادگیری اجتماعی کارمندان را به مربی تبدیل کنید.

۴. با ارتقای یادگیری اجتماعی کارمندان را به مربی تبدیل کنید.

چرا کارمندان خود را با تشویق به آموزش یک موضوع خاص به کارمندان دیگر به مربی تبدیل نمی کنید؟ استفاده از مفهوم یادگیری اجتماعی برای اندازه‌گیری اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان دو مزیت دارد: اول، مخاطبان شما را درگیر آموزش و یادگیری از یکدیگر می‌کند، که باعث ایجاد و تقویت روحیه همکاری در شرکت می‌شود و در نتیجه کارکنان شما را به کار سریعتر و بهتر با یکدیگر ترغیب می‌کند. دوم، به شما کمک می‌کند تعیین کنید که آیا شرکت‌کنندگان در آموزش آنلاین آنچه را که قرار بود یاد گرفته باشند آموخته اند یا خیر.

برای آموزش دادن به دیگران، افراد ابتدا باید درک عمیقی از موضوع داشته باشند. پس اگر در آموزش دادن موفق باشند این به معنی موفق بودن استراتژی آموزشی شماست. بعلاوه، با آموزش آنچه را که آموخته‌اند به دیگران، نه تنها می‌توانید موفقیت دوره آموزش آنلاین را بررسی کنید، بلکه در عمل حلقه‌های دانشی جدید را نیز تقویت کرده‌اید.

این یک وضعیت برنده است، اما برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. برای اینکه کارمندان بتوانند در مورد یک موضوع خاص به دیگران آموزش دهند، باید نشان دهند که آنچه آموخته‌اند در دنیای واقعی نیز قابل استفاده است. سناریوهایی را با مشخصات دنیای واقعی در طراحی دوره آموزش آنلاین خود بگنجانید تا به مخاطبان کمک کنید، یادگیری اجتماعی را به طور موفقیت‌آمیز اعمال کنند و متخصص واقعی موضوع مورد نظر شوند.

۵. برای سنجش دانش و مهارت کارمندان از ارزیابی‌ها استفاده کنید.

ارزیابی‌های دانشی می‌توانند اطلاعات کارکنان را با تجزیه و تحلیل‌های مرتبط، آزمایش کنند و به شما این فرصت را می‌دهند تا تعیین کنید که آموزش آنلاین شما واقعاً چقدر موثر بوده است. به عنوان مثال، اگر اکثریت قریب به اتفاق کارمندان، قادر به کسب نمره مورد قبول در ارزیابی دانشی نباشند، ممکن است بخواهید برای بهبود محتوای دوره آموزشی یا روش ارائه آن، اصلاحاتی انجام دهید.

در این شرایط می‌توانید عناصر تعاملی بیشتری را در نظر بگیرید یا محتوای آموزش آنلاین را به چند قسمت تقسیم کنید که به راحتی قابل هضم باشند. آزمونها‌، آزمونک‌ها و امتحانات ارزیابی مهارت، به شما کمک می کند تا درکی از اینکه آیا کارکنان از آموزش آنلاین بهره برده‌اند یا خیر پیدا کنید.

بررسی نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد آیا افراد در حال توسعه مجموعه مهارت‌های خود هستند یا عقب مانده‌اند و برای بهبود عملکرد شغل خود به کمک بیشتری نیاز دارند. اندازه گیری مجموعه مهارت‌های آنها قبل و بعد از آموزش آنلاین، یک بار دیگر ضروری است. هنگام شناسایی مناطق خاصی که می‌خواهید در آن از کارمندان پشتیبانی کنید، طراحی یک دوره آموزش آنلاین کارآمد بسیار آسان تر می شود.

آزمون‌های مشابهی را که دو بار مهارت آنها را ارزیابی می کند، در آغاز آموزش آنلاین و در پایان آن در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. به این ترتیب شما می توانید نمرات را مقایسه کرده و بررسی کنید که آیا آموزش آنلاین شما تاثیری در عملکرد آنها دارد یا خیر. در آخر، همیشه به خاطر داشته باشید که یک رویکرد یادگیرنده محور به شما کمک می‌کند تا تجربه آموزش آنلاین را با تمرکز بر مجموعه مهارتهای خاص شخصی‌سازی کنید و بنابراین ارزیابی مهارتهای کارکنان را برای شما آسان‌تر می کند.

دوره آموزشی کاربر محور مطابق نیاز و علاقه کارکنان طراحی می شود.
دوره آموزشی کاربر محور مطابق نیاز و علاقه کارکنان طراحی می شود.

۶. از کارمندان خود بازخورد بگیرید.

کارمندان در واقع بهترین منتقد دوره‌های آموزشی آنلاین هستند. درک و پاسخ آنها به آموزش آنلاین، بازخورد ارزنده‌ای برای اندازه‌گیری اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان فراهم می‌کند و نقاط قوت و ضعف و نحوه بهبود دوره را به شما نشان می‌دهد. برای دریافت بازخورد و میزان جذابیت دوره برا کارکنان می‌توانید از امکانات سیستم مدیریت آموزش یا پلتفرم تجربه یادگیری خود به عنوان ابزاری برای ارزیابی استفاده کنید.

با برنامه‌ریزی برای پرسیدن سوالاتی که میزان رضایت و واکنش مثبت کارکنان را در آموزش آنلاین تعیین می‌کند، می‌توانید داده‌های ارزشمندی را جمع‌آوری کنید. از جمله اینکه آیا مخاطبان شما اعتقاد دارند دوره آموزشی آنلاین ارزش وقت گذاشتن را دارد یا خیر. آیا آنها دوره را به همکاران خود توصیه می‌کنند؟ آیا دوره مناسب با انتظارات آنها از مسیر شغلی تعریف شده است؟ چه موضوعاتی در دوره بیشتر از همه برایشان جالب و مفید بودند؟

بعلاوه، برگزاری گروه‌های کانونی (Focus group) را در نظر داشته باشید چون طی آن به کارمندان فرصت داده خواهد شد تا شما را در مورد احساساتشان نسبت به تجربه آموزش آنلاین خود به طور کلی آگاه کنند و شاید راه‌هایی برای بهبود آن پیشنهاد دهند. نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های یک به یک همچنین می‌تواند با توجه به رضایتمندی، اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان، را نشان دهد و حتی به شما در تعیین نقاط ضعف استراتژی آموزشی کمک کند.

رضایت کارکنان در بررسی اثربخشی آموزش آنلاین شما یک نکته کلیدی است. شما می‌توانید یک سنجش دقیق از نحوه درک کارکنان از دوره آموزش آنلاین و بهره‌مندی آنها از فعالیت‌ها و تمریناتی که شما در آن گنجانده‌اید، کسب‌ کنید. فراتر از همه چیز، اگر مخاطب شما از هر جنبه‌ای از تجربه آموزش آنلاین راضی نباشد، بعید است که علاقه‌مندی و انگیزه لازم را داشته باشد تا کاملاً خود را به آن متعهد کند. وضعیتی که نه تنها نگران کننده است، بلکه نشانگر این است که شما در طراحی و اجرای آموزش کار اشتباهی انجام داده‌اید.

۷. از ابزارهای سیستم‌های یادگیری آنلاین برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید.

بسیاری از سیستم‌های مدیریت یادگیری دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل داخلی هستند که به شما تصویری کلی از پیشرفت کارمندان، سرعت تکمیل هر واحد و تعداد دفعات ورود به سیستم برای دسترسی به آموزش آنلاین را ارائه می‌دهند. همه این داده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کارآیی آموزش خود را بسنجید و آن را برای پاسخگویی به نیازهای کارمندان خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که بیشتر کارمندان شما برای پیشرفت در یک دوره بیش از آنچه انتظار می‌رود زمان صرف می‌کنند، ممکن است بخواهید سطح دشواری آن را ارزیابی کنید تا چالش ایجاد شده را بهبود دهید.

۸. برای دوره آموزش آنلاین ROI را محاسبه کنید.

سرانجام ، برای اندازه گیری اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان، باید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) آن را اندازه بگیرید. بدون بررسی نرخ بازگشت سرمایه (ROI -Return of Investment)، هیچ‌گاه از موفقیت دوره آموزش آنلاین خود اطمینان کامل نخواهید داشت.

با استفاده از محاسبه ROI اطمینان حاصل کنید که نتایج عملکردی که بدست آورده‌اید واقعاً ارزش سرمایه‌گذاری و صرف هزینه را داشته است. برای محاسبه ROI باید هزینه‌ها و درآمد‌ها را تخمین بزنید. مانند هزینه‌های طراحی، اجرا و توسعه دوره آموزش آنلاین و درآمدهای مرتبط با برنامه آموزشی از جمله افزایش بهره‌وری، افزایش فروش، شکایت کمتر مشتری و غیره. با محاسبه نتایج عملکرد قادر خواهید بود نسبت هزینه به نتایج را بدست آورید و تعیین کنید آیا آموزش آنلاین شما موثر بوده است یا هنوز مواردی وجود دارد که باید بهبود یابند.

یک استراتژی آموزش آنلاین کارآمد، می‌تواند به بهبود نرخ نگهداشت کارمندان و افزایش سودآوری سازمان کمک کند. برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان خود از نکات گفته شده استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا زمان و انرژی توسعه آموزش آنلاین شما ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر. یعنی اینکه آیا واقعاً کارایی دارد یا باید روشهایی را برای افزایش کارآیی آن در آینده شناسایی کنید.

دوره آموزش الکترونیکی ویژه مدیران و کارشناسان آموزش در حوزه منابع انسانی

دوره آموزش الکترونیکی ویژه مدیران و کارشناسان آموزش در حوزه منابع انسانی

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

چرا فهرست کارهای روزانه مفید است؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا باید فهرست کارهای روزانه یا همان «to-do list» برای خود ایجاد کنید، در حالی که اغلب آن را گم می کنید یا نادیده می گیرید؟ روانشناسان پاسخی دارند که به شما کمک می‌کند، با استفاده از فهرست کارها، عملکرد خود را بهبود دهید و سازنده و خلاق باشید.

گفت‌وگو