پلتفرم تجربه یادگیری روش جدید آموزش کارکنان

به‌روزرسانی در: ۱۴۰۰-۰۲-۱۷
اینجایید:
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

اهمیت آموزش و توسعه در سازمان‌ها برکسی پوشیده نیست و پلتفرم تجربه یادگیری تلاشی است برای شناسایی و بکارگیری روش جدید آموزش کارکنان به نحوی که بیشترین میزان اثربخشی را در سازمان داشته باشد.

پلتفرم تجربه یادگیری روش جدید آموزش کارکنان
پلتفرم تجربه یادگیری روش جدید آموزش کارکنان

پلتفرم تجربه یادگیری (Learning Experience Platform) چیست؟

پلتفرم تجربه یادگیری (Learning Experience Platform) که به اختصار LEP یا LXP گفته می‌شود، یک سیستم ارائه آموزش در فضای ابری است که بر روی شخصی‌سازی تجربه یادگیری برای دانش‌پذیران تمرکز دارد. این سیستم فراتر از سیستم‌های مدیریت یادگیری (Learning management system=LMS) سنتی بوده و برای مقاصد یادگیری و توسعه سرمایه‌های انسانی در سازمان‌ها کاربرد زیادی دارد.

بستر تجربه یادگیری یک فناوری یا برنامه مستقل نیست. در عوض، از انواع روش‌های یادگیری موجود برای تهیه و جمع‌آوری یک پورتال یادگیری جامع استفاده می‌کند. مدل آموزش در پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) مشابه انتخاب برنامه تلویزیونی از طریق لیست محبوبترین‌هاست که توسط کاربران دیگر ایجاد شده است. در این شیوه براساس مهارت‌های قبلی دانش‌پذیر و نیازهای فعلی او آموزش‌های اختصاصی در فرمت‌های متنوعی از جمله محتوای آموزشی کوچک مقیاس (مانند فیلم، پادکست، انیمیشن) و محتوای آموزشی کلان (مانند مقالات بلند، کتاب‌های الکترونیکی و دوره‌های جامع) برای هر فرد در دسترس است.

گسترش سریع نیازهای آموزش کارکنان در سازمان‌ها و شرکت‌ها و محدودیت‌های سیستم‌های آموزش الکترونیکی در توسعه سریع محتوای کاربردی، الزام توجه به ابزارهای جدید حوزه آموزش آنلاین را ایجاد کرده است. ابزارهای جدیدی که بتوانند متناسب با ماهیت اشتراکی، تعاملی و شخصی‌سازی شده نیازهای آموزشی کارکنان سازمان (خصوصا کارکنان جوانی که با سیستم‌های اطلاعاتی همبستگی بیشتری دارند) را برآورده کنند. تحقیقات نشان می‌دهد کارکنان خلاق برای بهبود رفتار نوآورانه خود مرتبا به دنبال اطلاعات جدید هستند و رفتار نوآورانه و خلاقانه آنها در تعامل با سایر همکاران شکوفاتر می‌شود.

پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) روش جدید آموزش کارکنان


پلتفرم‌های نرم‌افزاری تجربه یادگیری (LXP)، نسل بعدی نرم‌افزار آموزشی مبتنی بر یادگیری است که با شیوه ارائه آموزش سفارشی به کارمندان تناسب خوبی دارد و برخلاف یک سیستم LMS، به دانش‌پذیران کمک می‌کند تا از آموزش‌های مختلف، اهداف آموزشی پیشرفته را کشف کنند. پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) قادر به جمع‌آوری و پیش‌نویس مطالب از دارایی‌های آموزش داخلی یک سازمان، توصیه آنها و ارائه مطالب آموزشی مجهز به هوش مصنوعی به کاربران است.

پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) می‌تواند به طور یکپارچه هر نوع ابزار تالیف محتوا را بکار بگیرد تا کارمندان سازمان را در یک محیط تعاملی درگیر کند. این بستر جدید، به نوعی یک فضای یادگیری مشترک برای مخاطبان ایجاد می‌کند که موجب افزایش علاقه و انگیزه کارمندان برای توسعه دانش و مهارت آنها خواهد شد.
از زمان معرفی LXP نه تنها بازار آن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ ارزش داشته و با نرخ رشد ۵۰درصد رشد می‌کند بلکه نشانه‌هایی از بلوغ (فروشندگان بزرگتر، محصولات پیچیده‌تر و ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف) در این حوزه دیده می‌شود. در این راستا پیش‌بینی می‌شود بازار ۴ میلیارد دلاری LMS در حال جایگزینی توسط LXP است.

تحول دیجیتال بنیان توسعه پلتفرم تجربه یادگیری (LXP)

در حالی که تحول دیجیتال ارکان مختلف کسب‌و‌کار از زنجیره تأمین و حمل‌ونقل گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و فرآیندهای مالی را در سازمان‌ها و شرکت‌های صنایع مختلف دچار تغییرات ساختاری کرده، در حوزه منابع انسانی نیز توسعه مهارت کارکنان همپای تکنولوژی اطلاعات بیش‌از پیش اهمیت و ضرورت یافته است.

به بیان دیگر انقلاب دیجیتال شکاف غیرقابل انکاری بین مهارت‌های دانشی کارکنان و نیازهای سازمان‌ها ایجاد کرده که مدیران منابع انسانی را به تکاپوی مداوم برای راهکارهای کارآمد آموزشی برای رفع این شکاف فزاینده واداشته است.
از زمان توسعه اولین نرم‌افزارها و استانداردهای آموزشی در قالب اسکورم که شامل مدلی برای عناصر آموزشی اشتراک‌پذیر مانند متن، صدا یا ویدئو و … بود و در سال ۲۰۰۴ از نتایج تحقیقات مؤسسات AICC ، IMS، IEEE و Ariadne بدست آمد تاکنون مدل‌های آموزشی مرتبا در حال تکامل بوده است.

بسترهای LMS هم با توسعه اینترنت و کاربرد آموزشی آن تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند به نحوی که LMS های امروزی با اولین نمونه‌های این نرم‌افزارها تفاوت‌های فاحشی دارند و با ویژگی‌های پیشرفته جدید مانند واحدهای ویدیویی، خودآزمایی‌ها، تالارهای گفتگو، بازی‌آفرینی و تمرین‌های لحظه‌ای غنی شده‌اند. اما آنچه امروزه نیاز جدی آموزش کارکنان بر آن استوار شده، نرم‌افزار آموزش سازمانی با ویژگی انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری است تا بر اساس تنظیمات کاربر، شخصی‌سازی و اصلاح شود.

مقایسه LMS با LXP
مقایسه LMS با LXP

مزیت‌های پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) در آموزش کارکنان

مزیت اصلی که راهکارهای LXP ارایه می‌دهند به تعبیر جاش برسین «فرآیند کشف» است. مثلا وقتی کارمندی می‌خواهد چیزی بیاموزد یا یک دوره را بگذراند ممکن است به راحتی نتواند آن را در فهرست دوره‌های یک سامانه LMS پیدا کند. در واقع سیستم‌های LMS هرگز به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که «کارمندمحور» باشند.

آنها به عنوان سیستم‌های «مدیریت» بر یادگیری مطابق با قوانین و نیازهای کسب‌وکار و براساس مدیریت کاتالوگ دوره‌های آموزشی توسعه یافته‌اند، در حالی‌که پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) بیشتر شبیه YouTube یا Netflix است و یک سیستم تحویل محتوای آموزشی است که یافتن و استفاده از محتوای آموزشی را برای کارکنان تسهیل می‌کند.
هر دو سیستم LXP و LMS مورد نیاز هستند اما با گذشت زمان مرز‌های کاربری آنها مبهم‌تر شده‌است. در روزهای اولیه LXP ، حوزه کوچکتری بود و سیستم‌ها و خدمات زیر مجموعه آن به عنوان محصولات جداگانه و پراکنده ارائه می‌شدند. (تصویر شماره ۱) با توسعه LXP، عملکرد زیرسیستم‌های آن بیشتر شد.

به مرور زمان پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) نه تنها برای توصیه محتوا به روش‌های هوشمندتر بکار می‌رود بلکه برای توصیه مقالات، یافتن افراد متخصص و فهرست کردن اسناد، فیلم‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال نیز کاربرد دارد. به بیان دیگر LXP مدیریت محتوا، مدیریت دانش و مدیریت سیستم‌های یادگیری است که همه در یک سیستم جمع‌ شده‌اند و به دلیل همین یکپارچگی و سهولتی که از یکپارچگی ناشی می‌شود بازار آن به سرعت در حال رشد است.

مقایسه پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) با سیستم‌ مدیریت آموزش (LMS)

مزیت‌هایی که پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) در اختیار مدیران منابع انسانی قرار می‌دهد به نحوی در تعریف آن نهفته است. ولی موارد ۴ گانه زیر را می توان برای صورت‌بندی مزیت‌های آن مشخص‌ کرد.

گسترش فرصت یادگیری با پلتفرم تجربه یادگیری (LXP)

LXP فرصت یادگیری را گسترش می‌دهد. LMS ، یک سیستم بسته است که به کاربران اجازه نمی‌دهد از مسیر یادگیری تعیین شده فراتر بروند. از طرف دیگر، پلتفرم‌های تجربه یادگیری بسیار انعطاف‌پذیرتر هستند و کارمندان آزادانه می‌توانند دوره‌های خود را انتخاب کنند و آنها را در اوقات فراغت خود تماشا کنند و گواهینامه‌های مرتبط را دریافت نمایند.

دیجیتالی شدن در ابعاد وسیع‌تر با پلتفرم تجربه یادگیری (LXP)

مزیت دوم LXP، دیجیتالی شدن در ابعاد وسیع‌تر است. انواع محتواهای آموزشی در فرمت‌های متنوع تجربه‌ای از آموزش را فراتر از زمان و مکان را برای دانش‌پذیران فراهم می کند.

قدرت کنترل کارکنان در فرآیند آموزش

مزیت سوم، قدرتی است که LXP به کارمندان می‌دهد تا از کنترل بیشتری در فرآیند آموزش برخوردار باشند و بتوانند آنچه را که می‌خواهند بیاموزند به طور فعالانه انتخاب کنند. با یکپارچه‌سازی اجتماعی با جامعه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، کارمندان حتی می‌توانند آموخته‌ها و یافته‌های خود را با همکاران به اشتراک بگذارند. این یادگیری اشتراکی در توسعه صنایع خلاق از مواردی است که می‌تواند انگیزه کار تیمی را بین افراد تقویت کند.

تشویق تولید محتوای آموزشی توسط کارکنان در پلتفرم تجربه یادگیری (LXP)

مزیت چهارم در تشویق تولید محتوای آموزشی توسط کارکنان نهفته است. محتوای تولید شده توسط یادگیرنده می‌تواند راهی عالی برای کارمندان برای نمایش مهارت‌ها یا دانش جدید آنها باشد و کاربران همفکر را به ورود و مشارکت در حوزه‌های دانشی جدید تشویق کند. همچنین این کار باعث می شود مدیران بتوانند به راحتی خطاها، شکاف‌ها یا رویدادهای برجسته عملکردی را تشخیص دهند.

مفید بود؟
نپسندیدم ۰ ۸ از ۸ این مقاله را پسندیده‌اند
بازدید: ۵۵۴

گفت‌وگو