چرا اکثر مردم وقتی شاهد قلدری هستند هیچ کاری انجام نمی دهند - و چگونه باید اقدام کرد

چرا اکثر مردم وقتی شاهد قلدری هستند هیچ کاری انجام نمی‌دهند و چگونه باید اقدام کرد

تصور کنید که سر کار هستید و شاهدید که یک همکار به طور مکرر همکار دیگری را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. شما چکار انجام خواهید داد؟ در حالی که بسیاری از ما دوست داریم فکر کنیم که برای متوقف کردن آن مداخله خواهیم کرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر کارمندانی که شاهد موقعیت‌های قلدری هستند، که به عنوان تماشاگر شناخته می‌شوند، به گونه‌ای پاسخ نمی‌دهند که به قربانی کمک کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر کارمندانی که شاهد موقعیت‌های قلدری هستند، که به عنوان تماشاگر شناخته می‌شوند، به گونه‌ای پاسخ نمی‌دهند که به قربانی کمک کند.

در عوض، تا ۶۰ درصد از کارمندان در برخی مکان‌ها گزارش می‌دهند که وقتی شاهد قلدری هستند، هیچ کاری انجام نمی‌دهند. اما چرا چنین است و چه پیامدهایی دارد؟ تحقیقات اخیر سرنخ های مهمی به دست می‌دهد.

1 16

قلدری در محل کار زمانی اتفاق می‌افتد که یک کارمند در معرض رفتارهای مکرری قرار می‌گیرد که باعث آزار، طرد یا تأثیر منفی بر کار کسی می‌شود. این ممکن است از اعمال خشونت فیزیکی آشکار تا رفتار مبهم‌تر، مانند تمسخر، توهین یا طرد اجتماعی فرد را شامل شود.

قلدری می‌تواند به طور جدی بر سلامت روحی و جسمی قربانیان تأثیر بگذارد و موارد شدید منجر به خودآزاری یا خودکشی شود. به طور متوسط، قلدری در محل کار حدود ۱۵٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه برخی از بخش‌ها، مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش عالی، نرخ های بالاتری را گزارش می‌دهند.

به طور متوسط، قلدری در محل کار حدود ۱۵٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاثیر انجام ندادن هیچ کاری

قلدری در محل کار به طور سنتی به عنوان یک موضوع فقط بین قربانی و قلدر دیده می‌شود و بر این اساس با آن برخورد می‌شود. اما قلدری اغلب در مقابل دیگران اتفاق می‌افتد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از کارمندان در برخی سازمان‌ها شاهد قلدری در محل کار خود بوده‌اند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از کارمندان در برخی سازمان‌ها شاهد قلدری در محل کار خود بوده‌‌اند.

این ناراحت کننده است. مشاهده قلدری ممکن است به سلامت خود ناظران آسیب برساند و ترس از نحوه رفتار با آنها در آینده را تحریک کند.

اما نحوه واکنش تماشاگران می‌تواند کمک کند یا وضعیت قربانیان را بدتر کند. در مطالعه اخیر، از کارمندان یک دانشگاه بزرگ خواسته شد تا به سؤالاتی در مورد تجربیات خود از قلدری، به عنوان قربانی یا تماشاچی پاسخ دهند.

مشخص شد که قربانیان قلدری با حضور افراد کمکی که فعالانه مداخله می‌کردند، آسیب کمتری متحمل شدند. برعکس، قربانیان در گروه‌هایی با تماشاچیانی که هیچ کاری انجام ندادند، آسیب‌های بیشتری را تجربه کردند.

2 15

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که موضوع به این دلیل است که قربانیان در این موقعیت‌ها نه تنها باید با قلدری مقابله کنند، بلکه باید درک کنند که چرا دیگران به آنها پاسخ نمی‌دهند، که استرس بیشتری را به همراه دارد. تماشاگران در کمک به ایجاد یک فرهنگ محل کار ضد قلدری کلیدی هستند.

تماشاگران در کمک به ایجاد یک فرهنگ محل کار ضد قلدری کلیدی هستند.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که واکنش‌های تماشاگران به قلدری در محل کار را می‌توان به دو صورت دسته‌بندی کرد: فعال در مقابل منفعل و سازنده در مقابل مخرب. اولی توضیح می‌دهد که واکنش چقدر فعالانه در پرداختن به وضعیت قلدری است، در حالی که دومی نشان می‌دهد که آیا این پاسخ برای بهبود یا بدتر کردن وضعیت برای اهداف است.

این چهار نوع تماشاگر را نشان می‌دهد. ناظران فعال-سازنده ای وجود دارند که فعالانه و مستقیم به دنبال بهبود وضعیت قلدری هستند، مثلاً با گزارش دادن قلدر یا مقابله با آنها. همچنین ناظران منفعل سازنده هستند که مستقیماً قلدری را حل نمی‌کنند، اما به هدف گوش می‌دهند یا با او همدردی می‌کنند.

ناظران منفعل-مخرب معمولاً از قلدری اجتناب می‌کنند و «هیچ کاری نمی‌کنند». اگرچه این ممکن است برای برخی خوش‌خیم به نظر برسد، اما قربانیان قلدری ممکن است انفعال را به عنوان چشم پوشی از اقدامات قلدر بدانند. در نهایت، ناظران مخرب فعال به طور فعال وضعیت قلدری را بدتر می‌کنند، برای مثال، با جانبداری آشکار از قلدر یا ایجاد موقعیت‌هایی که قلدر می‌تواند افراد را انتخاب کند. آنها عملاً به قلدرهای ثانویه تبدیل می‌شوند.

3 16

روانشناسی ایستادن در برابر قلدری

چرا بسیاری از مردم وقتی شاهد چیزی هستند که می‌دانند اشتباه یا مضر است، مداخله نمی‌کنند؟ مشهورترین نظریه برای توضیح این پدیده، معروف به اثر تماشاگر، از قتل کیتی جنووز الهام گرفته شده است. کیتی زن جوانی در دهه ۱۹۶۰ در نیویورک بود که در بیرون ساختمان آپارتمانش با ضربات چاقو کشته شد در حالی که ۳۸ نفر از اهالی از پنجره‌هایشان تماشا می‌کردند. در ابتدا، گزارش شد که حتی یک نفر مداخله نکرده یا با پلیس تماس نگرفته است، و پاسخ های منفعلانه-مخرب نشان می‌دهد – اگرچه این داستان و خود نظریه به چالش کشیده شده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که این اثر در موقعیت‌های مبهم‌تری مانند قلدری، که به منزله یک اورژانس پزشکی نیست، وجود دارد. اثر تماشاگر اعمال آنها را با این پیشنهاد توضیح می‌دهد که افراد در صورت حضور افراد دیگر، احتمال کمک کمتری دارند. این باعث می‌شود که ما احساس مسئولیت شخصی کمتری برای عمل کنیم، به خصوص در موقعیت های مبهم.

اثر تماشاگر یا اثر کنارایستاده (به انگلیسی: Bystander effect) یک رخداد روانشناسانه اجتماعی‌ست که به مسائلی اشاره می‌کند که افراد از کمک‌کردن به دیگران در شرایط اضطراری در حالتی که افراد دیگری حاضر هستند اجتناب می‌کنند. احتمال یاری‌رساندن به افراد با تعداد تماشاگران ارتباط دارد، به بیان دیگر این سخن بدین معنی‌ست که هر چه قدر تعداد تماشگران حاضر در موقعیت پیش آمده، بیشتر باشد، احتمال اینکه فردی از آنان، به شخصی که نیاز به کمک دارد، کمک کند، کم‌تر است. زمانی که شرایطی اضطراری رخ می‌دهد، ناظران و شاهدان صحنه، در صورتی که اندک یا تنها باشند، احتمال این که به کمک بشتابند بیشتر است.

در مقاله اخیر دیگری، محققان سعی کردند عمیق‌تر به فرآیندهای روان‌شناختی زیربنای رفتار تماشاگر بپردازند. قلدری اغلب ذهنی است و افراد موقعیت مشابه را متفاوت تفسیر می‌کنند. بنابراین، باید بفهمیم که چه تفاسیری منجر به پاسخ‌های فعال-سازنده می‌شود که مفیدترین هستند.

برای اینکه پاسخ‌های سازنده-فعال رخ دهد، کارکنان باید درک کنند که حادثه به اندازه‌ای شدید است که مداخله را ضروری کند. این می‌تواند مبهم باشد – آیا آن اظهارنظر غیرمجاز فقط یک شوخی است یا چیزی بیشتر؟

در مرحله بعد، کارمندان باید درک کنند که قربانی سزاوار آن چیزی نیست که برای آنها اتفاق می‌افتد. روابط کاری پیچیده است و در موارد خاصی، مانند زمانی که عملکرد گروهی کلیدی است، کارکنان ممکن است اشتباهات یا مزاحمت دیگران را تایید نکنند و ممکن است بدرفتاری را موجه تلقی کنند.

در نهایت، کارکنان باید درک کنند که قادر به مداخله موثر هستند. موارد زیادی وجود دارد که کارمندان مایلند عمل کنند اما احساس نمی‌کنند که قادر به انجام آن هستند، مثلاً اگر قلدر یک سرپرست است، یا اگر تلاش های قبلی برای مداخله شکست خورده است.

4 13

اقدام کردن

در حالی که هیچ راه حل یکسانی برای تشویق مداخله تماشاگران وجود ندارد، چیزهایی وجود دارد که می‌توانید سعی کنید به شما کمک کند موقعیت یک هدف را بهتر درک کنید و امیدواریم به یک تماشاگر سازنده فعال تبدیل شوید. تحقیقات نشان می‌دهد که دیدن یا تلاش برای دیدن چیزها از دیدگاه دیگری می‌تواند سودمند باشد.

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که شرکت‌کنندگانی که از آنها خواسته می‌شود دیدگاه مجرم را در نظر بگیرند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که از آنها خواسته می‌شود دیدگاه قربانی را داشته باشند، کمتر احتمال دارد که در مورد سوءرفتار اتفاق نظر داشته باشند.

سازمان‌ها نقشی کلیدی در توقف قلدری دارند و در حالت ایده‌آل، باید سیاست‌های ضد قلدری داشته باشند که به راحتی برای کارکنان قابل دسترسی باشد. این خط‌ مشی‌ها باید به وضوح مشخص کنند که قلدری چیست و دارای فرآیندهای محرمانه و شفاف برای گزارش حوادثی باشد که مستقیماً تجربه یا شاهد آن بوده‌اند.

سیاست‌ها و ابتکارات ضد قلدری باید از سوی مدیریت ارشد حمایت شود. این در نهایت به کارمندان کمک می‌کند تا در صحبت کردن احساس امنیت کنند.

سیاست‌ها و ابتکارات ضد قلدری باید از سوی مدیریت ارشد حمایت شود. این در نهایت به کارمندان کمک می‌کند تا در صحبت کردن احساس امنیت کنند.

مهمتر از همه، سازمان‌ها باید سعی کنند دلایل اصلی قلدری را بیابند و اگر چیزی وجود دارد می‌توانند برای کاهش آن تغییر دهند. برای مثال، حجم کاری زیاد و ارتباطات ضعیف ممکن است به فرهنگ قلدری کمک کند. سازمان‌هایی که اعضای آن می‌توانند در زمینه‌های مشکل ساز، فکر کنند و به دنبال راه حل باشند، می‌توانند اقدامات مناسب را برای مقابله با آنها انجام دهند. این نه تنها می‌تواند قلدری را کاهش دهد، بلکه می‌تواند رفاه کلی محل کار را نیز بهبود بخشد.

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

سه دلیل برای اینکه چرا در هنگام تلاش برای استراحت احساس استرس می‌کنید – و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید

با وجود اینکه آرامش استرس یک اصطلاح جدید است، اما اضطراب ناشی از آرامش را توصیف می کند که سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است. نشان داده شده است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از افراد زمانی که سعی می کنند کارهای آرامش بخش انجام دهند، این اتفاق می افتد که باعث علائم استرس (مانند ضربان سریع قلب یا تعریق) می شود.

این موضوع متناقض است، با توجه به افرادی که استرس را تجربه می کنند ممکن است نیاز به انجام کاری آرامش بخش برای کاهش استرس داشته باشند. این می تواند به یک چرخه مخرب و باطل تبدیل شود که در آن آنها نمی توانند استرسی را که تجربه می کنند کاهش دهند – که می تواند منجر به داشتن احساسات منفی بیشتر و حملات پانیک شود.

همه افراد استرس را تجربه نمی کنند. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد افرادی که اضطراب دارند ممکن است بیشتر در معرض آن باشند. اما در اینجا فقط چند دلیل دیگر وجود دارد – و چه کاری می توانید برای غلبه بر آن انجام دهید.

چرا اهمال کاری می‌کنیم؟

اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها، امری است که بسیاری از افراد با آن درگیرند و آن را ناشی از تنبلی خود می‌دانند، اما باید بدانید اهمال کاری به تنبلی یا مدیریت نامناسب زمان ارتباطی ندارد و تعللی است که بیشتر مربوط به خلق و خو و احساسات منفی است. اما راه‌هایی برای رهایی از آن نیز وجود دارد.

۸ نکته برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان

در جایگاه مدیر کسب‌وکار یا کسی‌ که در حوزه منابع انسانی مسئولیت دارد، اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان اولویت و اهمیت زیادی دارد. چون آموزش کارکنان به بخش جدایی‌ناپذیر از توسعه سرمایه‌انسانی تبدیل شده و هزینه‌های زیادی برای آن صرف می‌شود.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

گفت‌وگو