نحوه انجام مصاحبه شغلی با داوطلبان مبتلا به اوتیسم

نحوه انجام مصاحبه شغلی با داوطلبان مبتلا به اوتیسم

کمبود موقعیت شغلی برای کارکنان توانمند مبتلا به اوتیسم یک پدیده کاملاً واقعی است.

کارفرمایان به تدریج در درک ارزش گنجاندن افراد دارای تنوع عصبی در سازمان خود مطلع‌تر شده‌اند و اطلاعات در مورد استراتژی‌های جذب و آموزش و توسعه منابع انسانی با تنوع عصبی به آسانی در دسترس قرار گرفته است.

کمبود موقعیت شغلی برای کارکنان توانمند مبتلا به اوتیسم یک پدیده کاملاً واقعی است.

با این حال، اگر در وهله اول نتوانند شغلی پیدا کنند چه خواهد شد؟ شیوه‌های استخدام و گزینش می‌تواند به طور ناخواسته بر داوطلبان مبتلا به اوتیسم تأثیر منفی بگذارد.

مصاحبه شغلی به طور خاص می‌تواند برای این افراد مشکل ساز باشد، زیرا افراد مبتلا به اوتیسم اغلب برای درک روابط اجتماعی ضعیف هستند. مشکلات آن‌ها در این زمینه‌ می‌تواند منجر به عدم موفقیت در مصاحبه شغلی شود.

برخی از تاکتیک‌های ساده می‌تواند به کاهش احتمال وقوع این اتفاق کمک کند.

1 22

تنظیم مصاحبه

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب مشکلات پردازش حسی و همچنین مشکلاتی در درک زبان بدن، حالات چهره، لحن صوتی و هنجارهای اجتماعی دارند.

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب مشکلات پردازش حسی و همچنین مشکلاتی در درک زبان بدن، حالات چهره، لحن صوتی و هنجارهای اجتماعی دارند.

مصاحبه‌های پانلی که در آن چندین نفر به طور همزمان با نامزد مصاحبه می‌کنند، این مسائل را بزرگتر می‌کند زیرا نامزد باید به طور همزمان بر ارتباطات غیرکلامی و کلامی چند نفر تمرکز کند. این برای بسیاری از مبتلایان به اوتیسم هم چالش برانگیز و هم خسته کننده است و در نتیجه عملکرد ضعیفی دارد.

مصاحبه‌های پانلی که در آن چندین نفر به طور همزمان با نامزد مصاحبه می‌کنند، برای نامزد‌های شغلی مبتلا به اوتیسم که باید به طور همزمان بر ارتباطات غیرکلامی و کلامی چند نفر تمرکز کند بسیار پیچیده و مشکل است.

با این حال، کارفرمایان اغلب مصاحبه‌های پانلی را به مصاحبه‌های فردی ترجیح می‌دهند، زیرا ثابت شده است که آنها سوگیری‌های ناخودآگاه در استخدام را به حداقل می‌رسانند. اما سازمان‌ها می‌توانند با مصاحبه‌های متوالی نیز به همین هدف دست یابند.

در طول مصاحبه‌های متوالی، نامزدها چندین مصاحبه کننده را می‌بینند، اما نه همه آنها به طور همزمان. داوطلبان مبتلا به اوتیسم را می‌توان با استفاده از این روش به طور منصفانه‌تری ارزیابی کرد، اگرچه باید احتیاط کرد تا مصاحبه‌های زیادی را خیلی نزدیک به هم نگذارید. داشتن مصاحبه در روزهای جداگانه زمانی ایده آل خواهد بود که عملی باشد.

محل مصاحبه نیز می‌تواند مهم باشد. کارفرمایان باید فضاهای آرام و بدون حواس‌پرتی بصری، رایحه‌های سنگین یا نور فلورسنت را انتخاب کنند. از مصاحبه‌هایی که در وعده‌های غذایی انجام می‌شود خودداری کنید، زیرا مدیریت آداب ناگفته غذا خوردن می‌تواند حواس پرتی قابل توجهی برای مبتلایان به اوتیسم باشد.

2 21

انواع سوال

ماهیت سؤالاتی که در مصاحبه‌ها پرسیده می‌شود نیز می‌تواند به طور سیستماتیک نامزدهای اوتیسم را تحت تأثیر قرار دهد. از سؤالات مبهم یا سؤالات مرسوم روانشناسی پاپ که هیچ ارتباط قابل تشخیصی با وظایف و مسئولیت‌های شغلی ندارند اجتناب کنید.

به عنوان مثال، سؤالاتی مانند: “اگر شما می‌توانستید هر حیوانی باشید، چه حیوانی هستید و چرا؟” برای افراد مبتلا به اوتیسم (و بسیاری دیگر) به سادگی گیج کننده هستند. همچنین از تست کردن مهارت‌ها به صورت غیرمستقیم خودداری کنید.

برخی از کارفرمایان از سوالاتی مانند: “چند دانه لوبیا قرمز در این شیشه وجود دارد؟” و از یک داوطلب انتظار داشته باشید که مهارت‌های استدلال و تخمین عددی خود را نشان دهد. با این حال، یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است این سوال را خیلی تحت اللفظی در نظر بگیرد و معتقد باشد که تنها راه برای پاسخ این است که واقعاً لوبیاها را بشمارید.

در عوض، مهارت‌های شغلی مرتبط را مستقیماً با استفاده از آزمون‌های عینی و معتبر علمی آزمایش کنید.

همچنین مهم است که از سؤالات بیش از حد سوگیری اجتماعی (خوشایند مردم) اجتناب کنید، به ویژه زمانی که آنها به وظایف شغلی و زمینه ارتباطی ندارند. نپرسید که شخص دیگری ممکن است چه کاری انجام دهد یا چه فکری کند (مثلاً “سرپرست شما در مورد شما چه می‌گوید”). سؤالات مستقیم‌تری بپرسید – افراد مبتلا به اوتیسم به سؤالات مربوط به چیزهایی که واقعاً تجربه کرده‌اند به خوبی پاسخ می‌دهند.

سؤالات رفتاری مانند «درباره زمانی که در مورد جریان فرآیند با یک همکار با هم اختلاف نظر داشتید و نحوه رسیدگی به آن به من بگویید» را بر این اساس بیان کنید. یک سناریوی موقعیتی فرضی می‌تواند سخت باشد. از هر سوالی که با “تصور کنید” شروع می‌شود خودداری کنید. به جای آن از «شرح یک زمان» استفاده کنید.

3 21

ارتباط عمومی

همچنین برخی از دستورالعمل های ارتباطی کلی وجود دارد که باید هنگام مصاحبه با افراد مبتلا به اوتیسم رعایت کنید. استفاده از زبان گیج کننده‌ای که می‌تواند به معنای واقعی کلمه در نظر گرفته شود خودداری کنید (مثلاً “کاریابی کنید”).

توجه داشته باشید که هنجارهای مربوط به موضوعات حساس مانند مذاکرات حقوق و دستمزد ممکن است واضح نباشد، بنابراین نامزد ممکن است آنطور که “مورد انتظار” است واکنش نشان ندهد. این نباید بر نمره مصاحبه داوطلب تأثیر بگذارد مگر اینکه مذاکرات حقوق و دستمزد در واقع بخشی از شرح شغل باشد که برای آن درخواست می‌کند.

توجه داشته باشید که زیرمجموعه‌ای از افراد مبتلا به اوتیسم در توجه کردن به عبارات خرد مهارت بالایی دارند، عبارات بسیار سریعی که قبل از اینکه به یک واکنش اجتماعی قابل قبول “بازآرایی” شوند، در چهره افراد می‌چرخند. با این حال، افرادی که قادر به درک این موضوع هستند، اغلب غافل هستند که قرار است آن عبارات را نادیده بگیرند و به جای آن به «چهره عمومی» پاسخ دهند. این می‌تواند منجر به بی نظمی اجتماعی شود.

یک بار دیگر، این نباید بر نمره مصاحبه داوطلب تأثیر بگذارد، مگر اینکه درک نکات ظریف اجتماعی یک نیاز کلیدی شغلی باشد.

این شیوه‌ها می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا کارکنان ماهر بسیار توانمند مبتلا به اوتیسم را استخدام کنند.

و این بدان معناست که سازمان‌ها می‌توانند به طور مثبتی بر سود نهایی و رقابت خود تأثیر بگذارند و در عین حال به اهداف عدالت اجتماعی و برابری دست یابند در واقع تلاشی ارزشمند در راستای اهداف سودمند اجتماعی است.

4 19

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

۸ نکته برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان

در جایگاه مدیر کسب‌وکار یا کسی‌ که در حوزه منابع انسانی مسئولیت دارد، اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان اولویت و اهمیت زیادی دارد. چون آموزش کارکنان به بخش جدایی‌ناپذیر از توسعه سرمایه‌انسانی تبدیل شده و هزینه‌های زیادی برای آن صرف می‌شود.

رازهای کار تیمی عالی

نکته کلیدی برای رهبران این است: اگرچه تیم‌ها با مجموعه‌ای از چالش‌های پیچیده‌تر روبه‌رو می‌شوند، تعداد نسبتا کمی از عوامل تأثیر بزرگی بر موفقیت آنها دارند. اگر مدیران بدانند این عوامل چیست و روی درست کردن آنها تمرکز کنند، می توانند به بازدهی بزرگی دست یابند.

گفت‌وگو