تست و تیپ شخصیت مشاغل MBTI

سازگاری شغلی برای ۱۶ تیپ شخصیتی MBTI

شغل و حرفه مناسب برای ۱۶ تیپ شخصیتی مایرز-بریگز چیست؟

درک تیپ شخصیتی مایرز-بریگز Myers-Briggs یا همان MBTI می‌تواند به شما کمک کند مشاغلی را که برای شما مناسب‌تر است شناسایی کنید. این امر به شما کمک می‌کند بفهمید چه نوع کار و محیط کاری به بهترین وجه با شخصیت شما سازگار است. شناسایی یک مسیر شغلی بر اساس تیپ شخصیتی مایرز-بریگز شما ممکن است کمی زمان‌بر و نیازمند تحقیق باشد.

در این مقاله، ویژگی‌های ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف MBTI را بررسی می‌کنیم و برخی از اولویت‌های شغلی را برای افراد با هر تیپ شخصیتی شناسایی می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم از اینجا و به صورت رایگان: در تست MBTI سایت کارزیلا شرکت کنید و پس از تکمیل پرسش‌نامه‌ای کوتاه ویدیوی تفسیر آن را مشاهده کنید.

پرسشنامه آزمون شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) چیست؟

پرسشنامه شخصیتی آزمون MBTI یا همان تست MBTI پرسشنامه‌ای است که نقاط قوت و اولویت‌های مختلف را برای نحوه درک مردم از دنیا و تصمیم‌گیری آن‌ها نشان می‌دهد. این آزمون توسط کاترین کوک بریگز و ایزابل بریگز مایرز، مادر و دختری اختراع شده است که می‌خواستند در طول جنگ جهانی دوم به زنان آمریکایی‌ در یافتن شغلی در ارتش که با شخصیت آن‌ها مطابقت داشته باشد، کمک کنند. پرسشنامه MBTI با تجزیه و تحلیل اولویت‌ها، ۱۶ نوع شخصیت مختلف را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای شناسایی شغل و حرفه ایده‌آل شما استفاده شود.

اگر شما موضوعات منابع انسانی یا روانشناسی را با علاقه دنبال می‌کنید یا در حوزه‌های مرتبط نظیر آموزش، فعالیت حرفه‌ای دارید توصیه می‌کنیم حتمن از اینجا: دوره آشنایی با MBTI با تدریس محمدجواد آبگون، دکترای منابع انسانی را بگذارنید.

 16 تیپ شخصیتی مایرز-بریگز:

بازرس (ISTJ)، مشاور (INFJ)، مغز متفکر (INTJ)، بخشنده (ENFJ)، صنعتگر (ISTP)، مهیا کننده (ESFJ)، ایده‌آل‌گرا (INFP)، مجری (ESFP)، قهرمان (ENFP)، عامل (ESTP)، سرپرست (ESTJ)، فرمانده (ENTJ)، متفکر (INTP)، پرورش دهنده (ISFJ)، خیال‌پرداز (ENTP)، آهنگساز (ISFP)

تیپ شخصیتی ISTJ – بازرس

افراد با این شخصیت به طور کلی جدی و رسمی به نظر می‌رسند. آن‌ها معمولاً عاشق سنت‌ها هستند و به ارزش‌هایی مانند شرافت، سخت‌کوشی و مسئولیت اجتماعی اعتقاد دارند. آن‌ها به طور معمول کم حرف، ساکت ، آرام و درست‌کار هستند. در محل کار، آن‌ها به مسئولیت پذیری و قابل اعتماد بودن معروف هستند. آن‌ها در یک محل کار سازمان یافته رشد می‌کنند و ترجیح می‌دهند قوانینی برایشان وضع شود. این افراد دوست دارند از تفکر تحلیلی و انتقادی استفاده کنند و بسیار جزئی‌گرا هستند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTJ:

دندانپزشک

حسابدار خبره

مدیر زنجیره تامین

تحلیلگر کسب و کار

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی INFJ – مشاور

افراد INFJ معمولاً ایده‌آل‌گراهایی هستند که نگاه عمیقی به جهان دارند. آن‌ها به مسائل نگاه سطحی نداشته یا آن‌ها را همان گونه که هستند، نمی‌پذیرند. این افراد اغلب سرشار از ایده‌ها و تخیل خلاق هستند. در مسائل کاری محیط کار آرام و مسالمت‌آمیز را ترجیح می‌دهند و متفکرانی عمیق هستند که از چالش‌های محل کار استقبال می‌کنند. آن‌ها همدل و مراقب، مفید و بصیر هستند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INFJ:

مشاور

نویسنده

دانشمند

کتابدار

روانشناس

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INTJ – مغز متفکر

افراد INTJ معمولاً ساکت، کم حرف و با تنهایی راحت هستند. معاشرت اغلب انرژی آن‌ها را تخلیه می‌کند و برای شارژ مجدد به زمانی برای تنها بودن نیاز دارند. آن‌ها به ایده‌ها و نظریه‌ها علاقه‌مند هستند و از سوال کردن در مورد چرایی وقوع هر چیزی به روش معمول لذت می‌برند. در برنامه‌ریزی و استراتژی عالی عمل می‌کنند و عدم اطمینان را دوست ندارند. این افراد استعداد شناخت ارتباطاتی را دارند که آن‌ها را به حل کننده طبیعی مسائل تبدیل کرده و در تفکر بصری و عملی مهارت دارند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتیINTJ:

نوازنده موسیقی

سردبیر

عکاس

مشاور مالی

مدیر بازاریابی

معلم

فیزیوتراپیست

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی ENFJ – بخشنده

مطابق ارزیابی MBTI افراد ENFJ مردم محور هستند. آن‌ها برون‌گرا، ایده‌آل‌گرا، کاملاً اصولی و بااخلاق هستند. آن‌ها می‌دانند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند و به شهود و احساسات اعتماد کنند و نه در دنیای واقعی که در تخیل خود زندگی کنند. ENFJها رهبران طبیعی هستند و گاهی به شدت از دیگران رانده می‌شوند اما هنوز هم با نیازهای اطرافیانشان همدل هستند. این افراد عموماً احساس می‌کنند مجبور هستند تا دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنند.

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ENFJ:

مشاور تحصیلی

مدیر فروش

مدیر منابع انسانی

کارگردان هنری

مدیر روابط عمومی

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ISTP – صنعت‌گر

افراد ISTP در ارزیابی MBTI به طور کلی افراد مرموزی‌اند که به طور معمول معقول و منطقی هستند اما می‌توانند خودجوش و مشتاق نیز باشند. ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها به راحتی قابل تشخیص نیست و پیش‌بینی واکنش‌هایشان دشوار است. آن‌ها اغلب افراد خودجوش غیر قابل پیش‌بینی هستند اما این صفات را از دیگران پنهان می‌کنند. این افراد در کار خود در عیب‌یابی و مشکل گشایی عالی هستند. آن‌ها غالباً ساکت و هوشیار هستند گرچه در مواقع لزوم با دیگران همکاری خوبی دارند. بسیاری از ISTPها کارهای تحلیلی یا فنی را ترجیح می‌دهند، زیرا در صورت بروز مشکلات سریعاً راه حلی پیدا می‌کنند.

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISTP:

تکنسین و متخصص فنی

کارگر ساختمانی ماهر

مهندس

دانشمند پزشکی قانونی

بازرس

ویدیو تفسیر شخصیت ISTP

تیپ شخصیتی ESFJ – مهیاکننده

افراد ESFJ بسیار اجتماعی هستند و نیاز به تعامل با دیگران و شاد کردن مردم دارند. آن‌ها معمولاً تمام زندگی خود را در کانون توجهات می‌گذرانند و از سازماندهی رویدادهای اجتماعی برای دوستان و خانواده لذت می‌برند. از آنجا که ESFJها به دنبال همکاری و هماهنگی در محل کار هستند، به طور کلی به دنبال مشاغلی هستند که به آن‌ها امکان اجرای نظم اجتماعی را بدهد. به طور معمول به نیازهای دیگران حساس هستند و در خواندن نشانه‌های اجتماعی از جمله زبان بدن مهارت دارند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ESFJ:

مدیر دفتر

متخصص پشتیبانی فنی

موزه‌دار

روانشناس

محقق پزشکی

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ شخصیتی INFP – ایده‌ال‌گرا

افراد INFP ساکت بوده و ترجیح می‌دهند در مورد خود صحبت نکنند. مطابق ارزیابی MBTI آن‌ها از تنها وقت گذراندن در مکان‌های ساکت لذت می‌برند. این افراد عاشق تجزیه و تحلیل علائم و نشانه‌ها هستند و از گم شدن در تخیل و رویاهای خود لذت می‌برند. در محیط‌های حرفه‌ای، INFPها به دنبال یادگیری مسائل جدید و تغییر جهان هستند. در حالی که معمولاً شدت و اشتیاق را برای پروژه‌ها به ارمغان می‌آورند اما حفظ هیجان خود را برای مدت طولانی چالش برانگیز می‌دانند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INFP:

کپی رایتر

مدیر منابع انسانی

فیزیوتراپیست

متخصص بهداشت روان

هنرمند

عکاس

ویدیو تفسیر INFP

تیپ شخصیتی ESFP – مجری

افراد ESFP معمولاً متولد می‌شوند تا در مقابل دیگران قرار بگیرند. آن‌ها عاشق قرار گرفتن در کانون توجه هستند و از یادگیری و به اشتراک گذاشتن آنچه یاد می‌گیرند با دیگران لذت می‌برند. این افراد گرم، سخاوتمند، دوستانه، سرزنده و سرگرم کننده هستند. آن‌ها همچنین دلسوز بوده و به فکر رفاه دیگران‌اند. در حالی که ESFPها در خانه همیشه در صحنه هستند، همچنین از هر کاری با هیجان و تنوع لذت می‌برند. این افراد به خصوص به هنگام معاشرت خوشحال‌اند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ESFP:

برنامه‌ریز رویداد

سرگرم‌کننده حرفه‌‌ای

نماینده فروش

متخصص زیبایی

مهماندار هواپیما

راهنمای تور

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ENFP – قهرمان

نوع شخصیت ENFP بسیار فردگرایانه است. این افراد برای ایجاد ظاهر، روش‌ها، اعمال، عادت‌ها و ایده‌های خود تلاش می‌کنند. آن‌ها از اجبار به زندگی داخل یک چارچوب خاص بدشان می‌آید. ماهیت بصری قوی دارند و دوست دارند در کنار دیگران باشند. آن‌ها بسیار با احساس بوده و بیشتر اوقات از روی احساسات عمل می‌کنند. ENFPها بیشتر به سمت محیط‌های کاری عادی و معمول کشیده می‌شوند. انگیزه آن‌ها بیشتر ناشی از اهدافی است که به آن‌ها علاقه‌مندند تا پول. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ENFP:

خبرنگار یا مجری خبر

ویراستار

نوازنده

مدیر تولید

معلم دبستان

مربی شخصی

مددکار اجتماعی

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ESTP – عامل

افراد ESTP نیاز شدیدی به تعامل اجتماعی، فرایندهای منطقی و استدلال، احساسات و عواطف و آزادی دارند. ESTPها متفکرانی منطقی هستند و از استفاده از داده‌ها و الگوها برای تصمیم‌گیری لذت می‌برند. آن‌ها به طور طبیعی به دنبال فرصت‌های جدید می گردند و علاقه زیادی به پیگیری‌ها و تعقیبات خود دارند. این امر اغلب آن‌ها را به سمت موفقیت و فرصت‌های جدید سوق می‌دهد. آن‌ها تلاش و نوآوری لازم برای همگام‌سازی با چالش‌ها را دارند اما یک برنامه معمول می‌تواند به سرعت برایشان خسته کننده شود. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ESTP:

آتش نشان

پیراپزشک

کارگردان خلاق

هماهنگ کننده پروژه

مدیر ساخت و ساز

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTJ – سرپرست

افراد ESTJ سازمان یافته، فداکار، صادق، با وقار، سنتی و معتقد به انجام آنچه که به عقیده آن‌ها درست و از نظر اجتماعی قابل قبول است، معتقدند. آن‌ها غالباً نقش رهبر را بر عهده می‌گیرند و افراد برای راهنمایی و مشاوره به دنبال آن‌ها هستند. ESTJها روشمند، سازمان یافته، متعهد، قابل اعتماد و رُک هستند. آن‌ها در پیروی از رویه‌های تنظیم شده دقیق و پیروی از دستورالعمل‌ها سرآمد بوده و فداکار و سخت‌کوش‌اند. راهنمایی دیگران چیزی است که این افراد به شدت نسبت به آن تمایل دارند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ESTJ:

قاضی

مربی ورزش

مسئول امور مالی

مدیر هتل

نماینده بنگاه املاک و مستغلات

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ENTJ – فرمانده

افراد ENTJ بر جنبه‌های خارجی تمرکز دارند و به طور منطقی و معقول با مسائل برخورد می‌کنند. آن‌ها رهبران طبیعی هستند و از مسئولیت‌پذیری لذت می‌برند. این افراد چالش‌ها را فرصتی برای پیش‌روی خود به جلو می‌دانند. آن‌ها به طور طبیعی استعداد رهبری، تصمیم‌گیری و بررسی سریع و با دقت گزینه‌ها را دارند. سریعاً ناکارآمدی‌ها را شناسایی کرده و راه حل‌هایی برای مشکلات به دست می‌آورند. آن‌ها برای هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی ارزش قائل بوده و از انگیزه و تفکر منطقی خود برای رسیدن به اهداف با هر وسیله لازم استفاده می‌کنند. به طور کلی کاریزماتیک و با اعتماد به نفس هستند و می‌توانند برای یک هدف مشترک در دیگر افراد انگیزه‌ ایجاد کنند.

 برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ENTJ:

مدیر تجاری

متخصص روابط عمومی

مهندس مکانیک

قاضی

مدیر ساخت و ساز

اخترشناس

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی INTP – متفکر

افراد INTP معمولاً منطقی‌ترین تیپ‌های شخصیتی هستند. آن‌ها الگوها را دوست دارند، به سرعت متوجه اختلافات می‌شوند و توانایی زیادی در خواندن و تعبیر مردم دارند. این افراد معمولاً به کارهای روزمره عملی علاقه ندارند اما در عوض از محیط‌هایی که می‌توانند خلاقیتشان را ابراز کنند، لذت می‌برند. آن‌ها عاشق ارائه راه حل‌های بصیرانه و بی‌طرفانه برای مشکلات هستند. در محل کار، INTPها بسیار مشکل‌گشا بوده و در صورت بروز مشکلات تجاری بسیار مفیدند. آن‌ها اغلب بسیار خلاق و باهوش بوده و به دنبال پاسخ محلی به سوالات یا مشکلاتی هستند که به وجود می‌آیند.

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی INTP:

آهنگساز

استاد دانشگاه

نویسنده

تهیه کننده

مهندس پزشکی

مشاور بازاریابی

توسعه دهنده وب

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی ISFJ – پرورش‌دهنده

افراد ISFJ افراد نیکوکاری هستند که از بخشندگی و بازپرداخت سخاوت، با سخاوت بیشتری لذت می‌برند. آن‌ها برای هماهنگی و همکاری ارزش قائل‌اند، نسبت به احساسات دیگران حساس بوده و خونگرم و مهربان هستند. ISFJها اخلاق کاری قوی داشته و خود را وقف وظایفشان می‌کنند. آن‌ها کارکنان وظیفه شناس و روشمندی هستند و در ایجاد و حفظ محیط‌های منظم تلاش می‌کنند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISFJ:

حسابدار

دفتردار مالی

تحویلدار بانک

تحلیلگر تحقیق

حسابدار

مدیر اداری

عکاس

معلم ابتدایی

ویدیو تفسیر تیپ شخصیت ISFJ

تیپ شخصیتی ENTP – با بصیرت و خیال‌پرداز

افراد ENTP معمولاً از بحث‌های کوچک لذت نمی‌برند و در موقعیت‌های اجتماعی موفق نیستند. آن‌ها باهوش و آگاه بوده و باید به طور مداوم از نظر ذهنی تحریک شوند. منطقی، معقول و عینی هستند. ENTPها ترجیح می‌دهند بر ایده‌های بزرگ تمرکز کنند و در برابر وظایف و روال‌های تکراری مقاومت کنند. آن‌ها کار مفهومی و حل مسئله را ترجیح می‌دهند. ENTPها برای تفکر کارآفرینی ایده‌آل بوده و کار در سلسله مراتب را دشوار می‌دانند.

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیت ENTP:

وکیل

کپی رایتر

برنامه ریز مالی

روانشناس

تحلیلگر سیستم‌ها

کارگردان خلاق

متخصص عملیات

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ISFP – آهنگساز

طبق تست MBTI افراد ISFP افراد درون‌گرایی هستند که به نظر نمی‌رسد درون‌گرا باشند. آن‌ها خودجوش، گرم، نزدیک و دوستانه بوده و بودن با آن‌ها سرگرم کننده است. آن‌ها می‌خواهند زندگی را به کمال برسانند و حال را در آغوش بگیرند. آن‌ها ارزش دیدار با افرادی را که از کاوش در مسائل و کشف تجربیات جدید لذت می‌برند، می‌دانند. این افراد در محل کار خودمختاری و انجام کارها طبق برنامه خود را ترجیح می‌دهند. هماهنگی برای آن‌ها مهم است و ترجیح می‌دهند از رویارویی اجتناب کنند و نظرات خود را برای خود نگه دارند. 

برخی از مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ISFP:

کتابدار

مدیر شبکه‌های اجتماعی

عینک‌ساز

دامپزشک

باستان شناس

مددکار اجتماعی

کاردرمانگر

ویدیو تفسیر تیپ شخصیتی ISFP

از اینجا با: پیوستن به کارزیلا از مزایای مختلف آموزشی، استخدامی، حرفه‌ای و توسعه کسب و کار خود بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی برای پیش‌بینی رفتار قیمت در بازارهای مالی بر اساس داده‌ها و رفتارها در زمان گذشته است. در واقع تحلیل تکنیکال یک روش تجزیه و تحلیل برای تخمین یا به نوعی پیش بینی جهت تغییر قیمت‌ها از طریق مطالعه داده‌های قیمتی…

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

فقدان دانشمندان زن به معنای درمان‌های پزشکی کمتر برای زنان است

اگرچه زنان اغلب محصولاتی را برای جنسیت خود اختراع می کنند یا مشکلات را حل می کنند، اما این کار را منحصرا انجام نمی دهند. تیم‌های تحت رهبری زنان نیز بیماری‌هایی را مطالعه می‌کنند که هم مردان و هم زنان را بیشتر از تیم‌های تحت رهبری مردان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

چگونه کلیشه‌های جنسیتی اعتماد به نفس زنان را از بین می‌برد

برای دستیابی به موفقیت حرفه ای، افراد باید در حین کار در تیم های تصمیم گیری، نظرات خود را ابراز کنند و از ایده های خود دفاع کنند، بنابراین اگر زنان در مورد موضوعات مردانه ساکت بمانند – و اگر ایده های آنها کمتر مورد توجه قرار گیرد، مشکل ساز است. کافمن می گوید آنها را بیان کنید.

این مقاله می‌گوید: «کار ما نیاز به ساختار تصمیم‌گیری گروهی را به گونه‌ای نشان می‌دهد که با استعدادترین اعضا، با وجود کلیشه‌های جنسیتی، هم داوطلب می‌شوند و هم برای مشارکت‌شان شناخته می‌شوند.»

گفت‌وگو