سه دلیل برای اینکه چرا در هنگام تلاش برای استراحت احساس استرس می کنید – و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید

سه دلیل برای اینکه چرا در هنگام تلاش برای استراحت احساس استرس می‌کنید – و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید

آیا تا به حال سعی کرده‌اید آرامش داشته باشید، فقط برای اینکه غرق استرس و افکار منفی شوید؟ به نظر می‌رسد بسیاری از ما این را تجربه می‌کنیم – به همین دلیل است که برخی آن را “تسکین دهنده استرس” می‌نامند.

با وجود اینکه آرامش استرس یک اصطلاح جدید است، اما اضطراب ناشی از آرامش را توصیف می‌کند که سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. نشان داده شده است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از افراد زمانی که سعی می‌کنند کارهای آرامش بخش انجام دهند، این اتفاق می‎‌افتد که باعث علائم استرس (مانند ضربان سریع قلب یا تعریق) می‌شود.

بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از افراد زمانی که سعی می‌کنند کارهای آرامش بخش انجام دهند، این اتفاق می‌افتد که باعث علائم استرس (مانند ضربان سریع قلب یا تعریق) می‌شود.

این موضوع متناقض است، با توجه به افرادی که استرس را تجربه می‌کنند ممکن است نیاز به انجام کاری آرامش بخش برای کاهش استرس داشته باشند. این می‌تواند به یک چرخه مخرب و باطل تبدیل شود که در آن آنها نمی‌توانند استرسی را که تجربه می‌کنند کاهش دهند – که می‌تواند منجر به داشتن احساسات منفی بیشتر و حملات پانیک شود.

همه افراد استرس را تجربه نمی‌کنند. برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهد افرادی که اضطراب دارند ممکن است بیشتر در معرض آن باشند. اما در اینجا فقط چند دلیل دیگر وجود دارد – و چه کاری می‌توانید برای غلبه بر آن انجام دهید.

1 13

۱. استرس داشتن را انکار می‌کنید

تظاهر به اینکه مشکلی وجود ندارد – که به عنوان انکار نیز شناخته می‌شود – یکی از کم اثرترین راهبردهای مقابله با استرس است. در موارد استرس‌زا، ممکن است از ابتدا استرس را انکار کنید.

دوره‌های کوتاه انکار در واقع می‌تواند به ما در سازگاری با تغییرات کمک کند. برای مثال، انکار می‌تواند به فرد کمک کند تا پس از تجربه مرگ یکی از نزدیکان، با احساسات خود کنار بیاید. اما هنگامی که انکار به طور مکرر برای مقابله با عوامل استرس‌زا روزانه استفاده می‌شود، می‌ تواند باعث شود که افراد دائماً در بلاتکلیفی گیر کنند.

دوره‌های کوتاه انکار در واقع می‌تواند به ما در سازگاری با تغییرات کمک کند.اما هنگامی که انکار به طور مکرر برای مقابله با عوامل استرس زا روزانه استفاده می‌شود، می‌تواند باعث شود که افراد دائماً در بلاتکلیفی گیر کنند.

وقتی در حال انکار هستید، بدن شما به ارسال سیگنال‌های استرس ادامه می‌دهد تا از شما بخواهد اقدامی انجام دهید و مشکلات خود را حل کنید. به همین دلیل است که تلاش (و شکست) برای آرام شدن به جای پرداختن به دلایل واقعی استرس می‌تواند باعث شود که استرس بیشتری داشته باشید.

2 13

در اینجا نحوه رفع این مشکل آمده است:

بپذیرید که علائم استرس می‌تواند مفید باشد. بدن شما در تلاش است به شما هشدار دهد که یک مشکل نیاز به رفع دارد، بنابراین تمام منابع فیزیولوژیکی خود را فعال می‌کند تا به شما در انجام این کار کمک کند. به عنوان مثال، افزایش ضربان قلب به بدن کمک می‌کند تا خون اکسیژن‌دار بیشتری را به مغز منتقل کند تا مغز بتواند به سرعت راه حلی برای مشکلاتی که باعث استرس می‌شوند، بیابد.

بپذیرید که علائم استرس می‌تواند مفید باشد.

عمیق‌ترین افکار و احساسات مرتبط با استرس خود را بنویسید. این به شما کمک می‌کند منبع استرس خود را درک کنید تا بتوانید با آن مقابله کنید. به عنوان مثال، انجام مدیتیشن روزانه برای کاهش استرس، اگر علت استرس کار بیش از حد باشد، فایده ای ندارد. در این مورد، صحبت کردن با یک مدیر یا همکار برای تنظیم حجم کاری بیشتر از فعالیت‌های آرامش بخش به کاهش استرس کمک می‌کند.

خارج از چارچوب فکر کنید. وقتی استرس داریم، ممکن است فکر کنیم که فعالیت‌های خاصی (مانند مدیتیشن یا ورزش) می‌توانند به ما کمک کنند تا آرامش داشته باشیم. اما صحبت با دوستان یا خانواده، یا استفاده از یک برنامه یا منبع آنلاین، ممکن است راه بهتری برای رفع استرس باشد و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

خارج از چارچوب فکر کنید.

3 13

۲. نگران این هستید که دیگران چه می‌گویند

بسیاری از ما چیزی داریم که به آن علاقه داریم – چه این کارمان باشد یا حتی یک سرگرمی. اما دلیل انگیزه شما برای انجام این کارها مهم است.

برخی از افراد علاقه خود را دنبال می‌کنند چه برای بهبود خود یا یادگیری یک مهارت جدید. اما دیگران ممکن است فقط به این دلیل به دنبال اشتیاق خود باشند که خواهان شناسایی از سوی افراد دیگر هستند. افراد با تیپ‌های شخصیتی خاص ممکن است بیشتر در معرض وسواس در مورد علاقه خود باشند. برخی دیگر ممکن است به سادگی دنبال یک هدف خاص باشند تا از همکاران خود تمجید کنند یا حتی ارزش خود را به دوستان یا خانواده ثابت کنند.

مشکل دنبال کردن یک اشتیاق به دلیل نادرست این است که می‌تواند باعث شود فرد خود را به حد اقل برساند – که می‌تواند به معنای کار کردن با وجود بیماری یا عدم استراحت برای کاهش استرس باشد. این می‌تواند آرامش را سخت و استرس‌زا کند – مثل اینکه زمانی را تلف می‌کنید که می‌توانید برای دنبال کردن اشتیاق خود صرف انجام کارهای آرامش‌بخش کنید. حتی ممکن است نگران باشید که مردم به خاطر مرخصی گرفتن در مورد شما بد فکر کنند. در نهایت، این می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

مشکل دنبال کردن یک اشتیاق به دلیل نادرست این است که می‌تواند باعث شود فرد خود را به حد اقل برساند – که می‌تواند به معنای کار کردن با وجود بیماری یا عدم استراحت برای کاهش استرس باشد.

برای افرادی که چنین احساسی دارند، انجام یک «وقفه ذهنی» کوتاه از چیزی که به آن علاقه دارید ممکن است مفید باشد. استراحت نباید طولانی باشد، و همچنین نباید شامل انجام کاری باشد که لزوماً آن را آرامش بخش می‌دانید. اما حتی استراحت‌های کوتاه ممکن است به شما کمک کند تا در نهایت احساس کنید خوب است که هر از چندگاهی از اشتیاق خود فاصله بگیرید و استرس را از بین ببرید و استراحت کنید.

4 8

۳. نمی‌توانید تصمیم خود را بگیرید

هنگام تصمیم‌گیری، برخی از افراد نمی‌توانند تمام گزینه‌های ممکن را که به عنوان حداکثر کردن افکار شناخته می‌شود، کشف کنند. این ممکن است حتی زمانی اتفاق بیفتد که می‌خواهید کاری آرامش‌بخش را انتخاب کنید. حتی پس از انتخاب چیزی، ممکن است به جای آن به گزینه‌های دیگر فکر کنید و فکر کنید که آیا چیز دیگری به شما کمک می‌کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید. بنابراین به جای اینکه ذهن خود را آرام کنید، بیشتر به خودتان استرس وارد می‌کنید.

هنگام تصمیم‌گیری، برخی از افراد نمی‌توانند تمام گزینه‌های ممکن را که به عنوان حداکثر کردن افکار شناخته می‌شود، کشف کنند.بنابراین به جای اینکه ذهن خود را آرام کنید، بیشتر به خودتان استرس وارد می‌کنید.

متأسفانه، به حداکثر رساندن منجر به پشیمانی سرزنش خود می‌شود، مهم نیست چه گزینه ای را انتخاب می‌کنیم. همچنین گاهی اوقات با رضایت کمتر همراه است.

برای فردی که عادت به حداکثر رساندن دارد، ممکن است به جای آرامش واقعی به تمام کارهای دیگری که در آن روز باید انجام دهند فکر می‌کند – که ممکن است منجر به احساس استرس شود.

5 6

در اینجا نحوه کار از این طریق است:

تعداد تصمیماتی را که باید در روزی که می‌خواهید کاری آرامش‌بخش انجام دهید، بگیرید، محدود کنید. یا حتی زمانی که قرار است کاری آرامش‌بخش انجام دهید (مانند تماشای فیلم یا مدیتیشن) و مدت زمانی که قرار است آن را انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید. این ممکن است زمانی که زمانش فرا رسد آرامش را آسان‌تر کند زیرا می‌دانید که چیزهای دیگر را به تعویق نمی‌اندازید.

به خاطر داشته باشید که چرا سعی می کنید آرام شوید. سلامتی شما مهم است، بنابراین به خاطر سپردن این موضوع ممکن است به شما کمک کند هنگام تلاش برای انجام یک فعالیت آرامش بخش کمتر استرس داشته باشید.

تعداد تصمیماتی را که باید در روزی که می‌خواهید کاری آرامش بخش انجام دهید، بگیرید، محدود کنید.

از طرف دیگر، حتی اگر آرامش باعث اضطراب شود، باز هم می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد – و حتی ممکن است به رشد شما به عنوان یک فرد کمک کند. مهمترین چیز یافتن یک فعالیت آرامش بخش است که از آن لذت می‌برید. چه آشپزی، چه باغبانی یا حتی دویدن، مهم است که به شما کمک کند از استرس روزانه خود دور شوید.

6 3

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

چرا اهمال کاری می‌کنیم؟

اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها، امری است که بسیاری از افراد با آن درگیرند و آن را ناشی از تنبلی خود می‌دانند، اما باید بدانید اهمال کاری به تنبلی یا مدیریت نامناسب زمان ارتباطی ندارد و تعللی است که بیشتر مربوط به خلق و خو و احساسات منفی است. اما راه‌هایی برای رهایی از آن نیز وجود دارد.

چرا فهرست کارهای روزانه مفید است؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا باید فهرست کارهای روزانه یا همان «to-do list» برای خود ایجاد کنید، در حالی که اغلب آن را گم می کنید یا نادیده می گیرید؟ روانشناسان پاسخی دارند که به شما کمک می‌کند، با استفاده از فهرست کارها، عملکرد خود را بهبود دهید و سازنده و خلاق باشید.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

گفت‌وگو