ارزیابی اثربخشی آموزش به روش کرک پاتریک

به‌روزرسانی در: ۱۳۹۹-۱۰-۲۸
اینجایید:
زمان تقریبی مطالعه: ۱ دقیقه

به عقیده کرک پاتریک چهار سطح مدل او، یک چارچوب منطقی را برای ارزشیابی فراهم می‌کند. او این الگو را در یک هرم منظور داشته و بیان می‌دارد که هر چهار سطح ارائه شده در الگوی او مهم هستند و نباید نادیده گرفته شوند. زیرا می توان از طریق سنجش نتایج هر سطح، تفسیر مطمئنی از سطوح دیگر این مدل داشته باشیم. (شکل زیر)

ارزیابی اثربخشی آموزش به روش کرک پاتریک

در این الگو، ارزشیابی به صورت پیش رونده به سمت بالا یعنی حرکت از سطح واکنش به سطح نتایج مشکل‌تر می‌شود، به علاوه سطوح بالاتر این مدل اطلاعات با ارزش‌تری را فراهم می‌کند. دو سطح اولیه ارزشیابی در درون محیط آموزشی صورت می‌گیرد و در حالی که دو سطح پایانی در محل کار کارکنان اندازه‌گیری می‌شوند. 

الگوی چهار سطحی کرک پاتریک یک چارچوب عملی را برای دست اندرکاران آموزش به منظور ارزشیابی اثربخشی برنامه های آموزشی فراهم می‌کند.

راهکار و پیشنهاد اجرایی ما به شما این است که این مدل برعکس اجرا شود. یعنی، بجای اینکه ابتدا واکنش اندازه گیری شود، در ابتدا نتایج مورد انتظار از سپری کردن دوره تعریف شود. سپس تعیین شود که چه تغییر رفتاری می‌باید در فرایند آموزش و بعد از آن صورت پذیرد. آنگاه سرفصل‌های دوره و واکنش‌های مورد انتظار تهیه گردد و در قالب پرسشنامه‌ای اندازه‌گیری و پایش گردد.

مفید بود؟
نپسندیدم ۰ ۰ از ۰ این مقاله را پسندیده‌اند
بازدید: ۴۶۶

گفت‌وگو