شواهد بیشتر مبنی بر اینکه پول می تواند خوشبختی بخرد (یا زندگی با استرس کمتر)

شواهد بیشتر مبنی بر اینکه پول می‌تواند خوشبختی بخرد (یا زندگی با استرس کمتر)

این در مورد خانه بزرگتر یا تعطیلات بهتر نیست. تحقیقات جان یاچیموویچ ( Jon Jachimowicz ) نشان می‌دهد ثبات مالی به افراد کمک می‌کند تا از دردسرهای روزمره زندگی فرار کنند.

ثبات مالی به افراد کمک می‌کند تا از دردسرهای روزمره زندگی فرار کنند.

وقتی فکر می‌کنیم که آیا پول می‌تواند خوشبختی را بخرد، ممکن است به تجملاتی مانند شام‌های گران قیمت و تعطیلات مجلل فکر کنیم. اما پول نقد از راه مهم دیگری نیز کلیدی است: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که به افراد کمک می‌کند از بسیاری از دردسرهای روزانه که باعث استرس می‌شوند دوری کنند.

پول می‌تواند آرامش و کنترل ایجاد کند، و به ما امکان می‌دهد راه خود را از دست‌ اندازهای پیش‌بینی‌نشده در جاده باز کنیم، خواه یک مزاحمت کوچک باشد، مانند فرار از طوفان باران با سفارش Uber، یا یک نگرانی بزرگ‌تر، مانند رسیدگی به صورت حساب غیرمنتظره بیمارستان.

جاچیموویچ، استادیار مدیریت بازرگانی هاروارد در واحد رفتار سازمانی می‌گوید: «اگر ما فقط بر شادی‌ای که پول می‌تواند به ارمغان بیاورد تمرکز کنیم، فکر می‌کنم چیزی را از دست داده‌ایم. ما همچنین باید به همه نگرانی‌هایی که می‌تواند ما را از شر آن رهایی بخشد فکر کنیم.»

اگر ما فقط بر شادی‌ای که پول می‌تواند به ارمغان بیاورد تمرکز کنیم، فکر می‌کنم چیزی را از دست داده‌ایم. ما همچنین باید به همه نگرانی‌هایی که می‌تواند ما را از شر آن رهایی بخشد فکر کنیم.

1 5

این ایده که پول می‌تواند استرس را در زندگی روزمره کاهش دهد و مردم را شادتر کند، نه تنها بر فقیران، بلکه بر افراد مرفه‌تر نیز تأثیر می‌گذارد که در یک اقتصاد پر از دست‌انداز در لبه توان خود زندگی می‌کنند.

خرید استرس کمتر

منبع الهام‌بخش تحقیق در مورد اینکه چگونه پول سختی‌ها را کاهش می‌دهد، از توصیه‌هایی بود که پدر یاچیموویچ به او داد. پس از سال‌ها زندگی به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل ، یاچیموویچ انتصاب خود را در هاروارد و ثبات مالی ناشی از آن دریافت کرد.

پدرم به من گفت، “تو باید یاد بگیری که چگونه پول خرج کنی تا مشکلات را حل کنی.” این ایده در ذهن یاچیموویچ گیر کرد و باعث شد که او حتی در مورد بدبختی‌های روزمره‌ای که همه ما با آن روبرو هستیم متفاوت فکر کند.

برای آزمایش رابطه بین پول نقد و رضایت از زندگی، جاچیموویچ و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه گرونینگن و مدرسه بازرگانی کلمبیا یک سری آزمایش انجام دادند که در مقاله آتی در مجله Social Psychological and Personality Science توضیح داده شده است. سنبله‌های تیز فقر: کمبود مالی به سطوح بالاتری از شدت پریشانی در زندگی روزمره مرتبط است.

کمبود مالی به سطوح بالاتری از شدت پریشانی در زندگی روزمره مرتبط است.

2 5

درآمد بیشتر باعث کاهش استرس می‌شود

در یک مطالعه، ۵۲۲ شرکت‌کننده به مدت ۳۰ روز یک دفتر خاطرات نوشتند و رویدادهای روزانه و پاسخ‌های احساسی  به آنها را ردیابی کردند. درآمد شرکت کنندگان در سال قبل از کمتر از ۱۰۰۰۰ دلار تا ۱۵۰۰۰۰ دلار یا بیشتر بود. آنها دریافتند:

پول استرس شدید را کاهش می‌دهد: تفاوت معنی داری در تعداد دفعات تجربه رویدادهای ناراحت کننده توسط شرکت کنندگان وجود نداشت صرف نظر از درآمد آنها، آنها تعداد مشابهی از ناامیدی‌های روزانه را ثبت کردند. اما کسانی که درآمد بالاتری داشتند، شدت منفی کمتری را از آن رویدادها تجربه کردند.

پول استرس شدید را کاهش می‌دهد.

پول بیشتر کنترل بیشتری را به همراه دارد: کسانی که درآمد بالاتری داشتند احساس می‌کردند که کنترل بیشتری بر رویدادهای منفی دارند و این کنترل استرس آنها را کاهش می‌دهد. افرادی که درآمد کافی دارند، اختیار بیشتری برای مقابله با هر مشکلی که ممکن است ایجاد شود، احساس می‌کنند.

پول بیشتر کنترل بیشتری را به همراه دارد.

درآمدهای بالاتر منجر به رضایت بیشتر از زندگی می‌شود: افراد با درآمد بالاتر عموماً از زندگی خود رضایت بیشتری داشتند.

درآمدهای بالاتر منجر به رضایت بیشتر از زندگی می‌شود.

یاچیموویچ می‌گوید: «اینطور نیست که افراد ثروتمند مشکلی نداشته باشند، اما داشتن پول به شما امکان می‌دهد مشکلات را برطرف کرده و سریع‌تر آنها را حل کنید.»

اینطور نیست که افراد ثروتمند مشکلی نداشته باشند، اما داشتن پول به شما امکان می‌دهد مشکلات را برطرف کرده و سریع‌تر آنها را حل کنید.

3 5

چرا پول نقد مهم است

در مطالعه دیگری، محققان حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده را با معضلات روزانه مانند یافتن زمانی برای پختن غذا، رفت و آمد در منطقه‌ای با وسایل حمل‌ونقل عمومی ضعیف یا کار از خانه در میان کودکان در فضاهای تنگ معرفی کردند. آنها سپس پرسیدند که شرکت کنندگان چگونه مشکل را حل می کنند، یا از پول نقد برای حل آن استفاده می‌کنند یا از دوستان و خانواده کمک می‌خواهند. نتایج نشان داد:

مردم بدون در نظر گرفتن درآمد به خانواده و دوستان خود تکیه می‌کنند: یاچیموویچ و همکارانش دریافتند که تفاوتی در تعداد دفعاتی که مردم پیشنهاد می‌کنند برای کمک به دوستان و خانواده مراجعه کنند وجود ندارد مثلاً با درخواست از یک دوست برای کاری یا درخواست کمک از یکی از اعضای خانواده برای مراقبت از کودک.

پول نقد جواب افراد پولدار است: هر چه درآمد یک فرد بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها پول را به عنوان راه حلی برای یک دردسر پیشنهاد کنند، مثلاً تماس با اوبر یا سفارش غذای بیرون بر.

هر چه درآمد یک فرد بالاتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها پول را به عنوان راه حلی برای یک دردسر پیشنهاد کنند.

یاچیموویچ می‌گوید در حالی که ممکن است چنین نتایجی قابل انتظار باشد، مردم ممکن است در نظر نگیرند که دردسرهای روزانه که همه ما با آن‌ها مواجه می‌شویم تا چه اندازه استرس بیشتری را برای افراد دارای کمبود نقدینگی ایجاد می‌کند یا روشی که کمبود پول نقد ممکن است بر روابط اجتماعی تأثیر بگذارد، اگر مردم همیشه به جای استفاده از پول خود برای حل یک مشکل، از خانواده و دوستان کمک بخواهند.

یاچیموویچ می‌گوید: «سؤال این است که وقتی مشکلات برایتان پیش می‌آیند، تا چه حد احساس می‌کنید می‌توانید با آن‌ها کنار بیایید، که می‌توانید در زندگی قدم بزنید و بدانید که همه چیز درست خواهد شد».

4

شکستن “مارپیچ شرم”

در مقاله اخیر دیگری، یاچیموویچ و همکارانش دریافتند افرادی که مشکلات مالی را تجربه می‌کنند، شرم را تجربه می‌کنند، که باعث می‌شود آنها از برخورد با مشکلات خود اجتناب کنند و اغلب مشکل را بدتر می‌کند. تیم تحقیقاتی می‌گوید، چنین «مارپیچ‌های شرمساری» از این تصور ناشی می‌شود که مردم برای کمبود پول خود مقصر هستند، نه عوامل محیطی و اجتماعی خارجی.

«مارپیچ‌های شرمساری» از این تصور ناشی می‌شود که مردم برای کمبود پول خود مقصر هستند، نه عوامل محیطی و اجتماعی خارجی.

یاچیموویچ می‌گوید: «ما این ایده را عادی کرده‌ایم که وقتی فقیر هستید، این تقصیر شماست و بنابراین باید از آن خجالت بکشید. در عین حال، ما جامعه را به گونه‌ای ساختار داده‌ایم که کار را برای افراد فقیر واقعاً سخت کند.»

افرادی که مشکلات مالی را تجربه می کنند، شرم را تجربه می کنند، که باعث می‌شود آنها از برخورد با مشکلات خود اجتناب کنند و اغلب مشکل را بدتر می‌کند.

به عنوان مثال، یاچیموویچ می گوید، حمل و نقل عمومی اغلب غیرقابل دسترس و گران است، که بر افرادی که توانایی خرید خودرو را ندارند تأثیر می‌گذارد، و سیاست‌های تأخیر در محل کار اغلب افرادی را که در پایین‌ترین سطح دستمزد قرار دارند جریمه می‌کند. تغییر آن ساختارهای عمیق و طرز فکر بسیاری از ما در مورد مشکلات مالی بسیار مهم است.

این تحقیق می‌گوید: از این گذشته، جامعه به‌عنوان یک کل ممکن است اثرات موج‌دار مشکلات مالی برخی افراد را احساس کند، زیرا فشار مالی با عملکرد شغلی پایین‌تر، مشکلات در تصمیم‌گیری طولانی‌مدت و مشکل در روابط معنادار مرتبط است. در نهایت، یاچیموویچ امیدوار است که کار او بتواند تفکر در مورد تغییرات سیستمی را تحریک کند.

ما این ایده را عادی کرده‌ایم که وقتی فقیر هستید، این تقصیر شماست و بنابراین باید از آن خجالت بکشید. در عین حال، ما جامعه را به گونه‌ای ساختار داده‌ایم که کار را برای افراد فقیر واقعاً سخت کند.

«افراد فقیر باید احساس کنند که بر زندگی خود نیز کنترل دارند. چرا این امری تجملی است که ما فقط به افراد ثروتمند می‌دهیم؟» یاچیموویچ می‌گوید. ما باید سازمان‌ها و مؤسساتی را برای توانمندسازی همه تشکیل دهیم.»

افراد فقیر باید احساس کنند که بر زندگی خود نیز کنترل دارند. چرا این امری تجملی است که ما فقط به افراد ثروتمند می‌دهیم؟ ما باید سازمان‌ها و مؤسساتی را برای توانمندسازی همه تشکیل دهیم.»

5 3

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

چرا فهرست کارهای روزانه مفید است؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا باید فهرست کارهای روزانه یا همان «to-do list» برای خود ایجاد کنید، در حالی که اغلب آن را گم می کنید یا نادیده می گیرید؟ روانشناسان پاسخی دارند که به شما کمک می‌کند، با استفاده از فهرست کارها، عملکرد خود را بهبود دهید و سازنده و خلاق باشید.

سه دلیل برای اینکه چرا در هنگام تلاش برای استراحت احساس استرس می‌کنید – و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید

با وجود اینکه آرامش استرس یک اصطلاح جدید است، اما اضطراب ناشی از آرامش را توصیف می کند که سال ها مورد مطالعه قرار گرفته است. نشان داده شده است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از افراد زمانی که سعی می کنند کارهای آرامش بخش انجام دهند، این اتفاق می افتد که باعث علائم استرس (مانند ضربان سریع قلب یا تعریق) می شود.

این موضوع متناقض است، با توجه به افرادی که استرس را تجربه می کنند ممکن است نیاز به انجام کاری آرامش بخش برای کاهش استرس داشته باشند. این می تواند به یک چرخه مخرب و باطل تبدیل شود که در آن آنها نمی توانند استرسی را که تجربه می کنند کاهش دهند – که می تواند منجر به داشتن احساسات منفی بیشتر و حملات پانیک شود.

همه افراد استرس را تجربه نمی کنند. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد افرادی که اضطراب دارند ممکن است بیشتر در معرض آن باشند. اما در اینجا فقط چند دلیل دیگر وجود دارد – و چه کاری می توانید برای غلبه بر آن انجام دهید.

گفت‌وگو