روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان

روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان

کار کودکان  چیست و اینکه چگونه می‌توانیم به توقف آن کمک کنیم!

امروزه میلیون‌ها دختر و پسر زیر ۱۸ سال به عنوان کودک کار مشغول به کار هستند. ۷۳ میلیون کودک در معرض بدترین اشکال کار کودکان هستند که سلامت جسمی، اخلاقی یا روانی کودکان را به خطر می‌اندازد. چرا این اتفاق می افتد؟ و چه کاری می‌توان انجام داد؟

1 9
“کار کودک برای یادگیری است، نه کسب درآمد!”

و با این حال، ۲۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان امروز به عنوان کودک کار می‌کنند تا کمتر از یک پنی درآمد داشته باشند. و ما به عنوان یک جامعه در حال شکست آنها هستیم، زیرا اجازه می‌دهیم این روند ادامه یابد. کودکان آینده ما هستند. آنها بزرگ خواهند شد و برای صلح، عدالت و برابری خواهند جنگید. اما قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، باید اطمینان حاصل کنیم که کودکی آرام، عادلانه و برابر برای آنها فراهم کنیم. و برای اینکه این اتفاق بیفتد، اکنون باید به کار کودکان پایان دهیم.

۲۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان امروز به عنوان کودک کار می‌کنند تا کمتر از یک پنی درآمد داشته باشند.

کار کودک چیست؟

بر اساس کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی کار (سازمان بین المللی کار، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد)، کار کودک به هر نوع کاری اطلاق می‌شود که کودکان برای آن خیلی کم سن و سال هستند یا خطرناک یا استثمارگرانه است که به آنان آسیب وارد می‌کند. مانع رشد جسمی یا ذهنی یا جلوگیری از حضور کودکان در مدرسه می‌شود. کودکی کودکان را ربوده و حقوق کودکان را که در سراسر جهان اعمال می شود، نقض می‌کند.

کار کودک به هر نوع کاری اطلاق می‌شود که کودکان برای آن خیلی کم سن و سال هستند یا خطرناک یا استثمارگرانه است که به آنان آسیب وارد می‌کند.

2 8

استخدام قانونی در مقابل استثمار

بنابراین باید بین وظایف عادی، به عنوان مثال در خانه، یا در استخدام قانونی جوانان، و بهره کشی از کودکان تمایز قائل شد. برای استخدام قانونی، اکثر کشورها طبق قانون حداقل سن ۱۴ تا ۱۶ سال را تعیین کرده‌اند. در آلمان، حداقل سن ۱۵ سال است، مقررات را می‌توان در قانون حمایت از اشتغال جوانان یافت و تقریباً همه کشورهای جهان با دستور کار ۲۰۳۰ با هدف لغو کامل همه اشکال کار کودکان موافقت کرده‌اند. بدترین شکلی که به تازگی توضیح داده شده است (مانند کار اجباری، تن فروشی کودکان، سربازان کودک) تا سال ۲۰۲۵ باید خاتمه یابد.

برای استخدام قانونی، اکثر کشورها طبق قانون حداقل سن ۱۴ تا ۱۶ سال را تعیین کرده‌اند.

آمار و ارقام کار کودکان

اگر کار استثماری کودکان و اشتغال قانونی را با هم جمع کنیم، ۲۱۸ میلیون کودک و جوان بین ۵ تا ۱۷ سال مشغول به کار هستند. طبق گزارش ILO، ۱۵۲ میلیون دختر و پسر در شرایطی کار می‌کنند که آنها را از حقوق و فرصت‌های اولیه محروم می‌کند. به طور کلی، تعداد پسران (۸۸ میلیون) بیشتر از دختران (۶۴ میلیون) کار می‌کنند. با این حال، دختران اغلب مجبورند کارهای خانه را انجام دهند که کمتر متداول است تا در آمار منعکس شود. تقریبا نیمی از کودکان کارگر از شرایط کاری خطرناک یا استثمارگرانه رنج می‌برند – برای مثال در معادن طلا در بورکینافاسو، به عنوان کارگران نساجی در بنگلادش، در مزارع کاکائو در ساحل عاج یا در مزارع در آمریکای لاتین – جایی که اغلب در آنها کار می‌کنند. محیط‌های سمی، با بیش از ۱۸ ساعت کار مداوم و غذای ناکافی.

3 10

کار کودکان در سراسر جهان

اکثر کودکانی که زیر محدوده سنی مجاز (۷۲ میلیون) کار می کنند در آفریقا زندگی می‌کنند و پس از آن در آسیا (۶۲ میلیون) قرار دارند.

• در آسیای جنوب شرقی و در اقیانوس آرام، دختران را به عنوان کارگر در کارخانه‌ها یا خانه‌ها می‌فروشند تا بدهی‌ها را پوشش دهند. در آفریقا، والدین فرزندان خود را در ازای دام‌هایی مانند گاو می‌فروشند که سودآورتر محسوب می‌شوند. در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، کودکان قربانی فحشا هستند.

اکثر کودکانی که زیر محدوده سنی مجاز (۷۲ میلیون) کار می کنند در آفریقا زندگی می کنند و پس از آن در آسیا (۶۲ میلیون) قرار دارند.

دلایل کار کودکان

فقر شدید خانواده‌های فقیر را وادار می‌کند تا با فرزندان خود به‌عنوان افراد اضافی رفتار کنند. هیچ آموزشی برای کودکان قراهم نمی‌کنند و در نهایت آنها را مجبور به کار به عنوان کارگر روزمزد می‌کند. مقادیر کم هزینه‌های دولت برای زیرساخت‌های آموزشی منجر به افزایش بار خانواده‌های فقیر برای پرداخت شهریه می‌شود و در نتیجه انگیزه فرستادن کودکان به مدرسه را کاهش می‌دهد. کارفرمایان غیراخلاقی ترجیح می دهند کودکان را استخدام کنند زیرا با قدرت چانه زنی محدود می‌توان دستمزد کمتری به آنها پرداخت. چارچوب قانونی ضعیف همچنین خلأهایی را برای رفتار استثمارگرانه ایجاد می‌کند.

4 8

۵ راه برای کمک به پایان دادن به کار کودکان

۱) از تجارت منصفانه حمایت کنید – نسبت به محصولاتی که خریداری می‌کنید آگاه باشید. اگر آنقدر ارزان است که درست نباشد، احتمالاً توسط کودکانی که دستمزد کمتری دریافت می‌کنند و بیش از حد کار می‌کنند در کارخانه‌های شلوغ ساخته شده‌اند.

۲) مطلع شوید – خود را در مورد مشکلات و آنچه دولت شما در مورد آن انجام می‌دهد آموزش دهید. در بحث با خانواده، دوستان و همکاران خود شرکت کنید.

۳) حامی آموزش – در صورت امکان، در حمایت مالی از تحصیل یک کودک از کشورهای فقیرتر آفریقا یا آسیا کمک کنید. چندین سازمان غیردولتی در اینترنت وجود دارند که به ارتباط اهداکنندگان با کودکان نیازمند کمک می کنند.

۴) سرمایه گذاری‌های اخلاقی انجام دهید – به عنوان یک سرمایه گذار یا دارنده سهام، از شرکت‌هایی که پایدار و اخلاقی هستند با رویه های انسانی که شامل کار کودکان نمی‌شود، حمایت کنید.

۵) از سازمان‌های غیردولتی، ابتکارات و کمپین‌ها حمایت کنید: در جمع‌آوری کمک‌های مالی و کمپین‌ها با صدای بلند شرکت کنید. ما لیستی را در زیر در مورد ابتکاراتی که می‌توانید با آنها شروع کنید گردآوری کرده‌ایم.

علیه کار کودکان فعال شوید

• به ابتکار ReadtheWorld# از یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد بپیوندید، که به دنبال ارائه داستان برای کودکان است.

• پروژه “Action!Kidz” از Kindernothilfe را ببینید که کودکان را نشان می‌دهد که در خانه و باغ اقوام و دوستان کار می‌کنند تا توجه را به کار استثمارگرانه کودکان در سراسر جهان جلب کنند.

• شرکت‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام شرکت‌ها اخلاقی هستند و شرایط کار را بدون کار اجباری در طول ساخت اجرا می‌کنند.

• امضای طومار “ابتکار قانون زنجیره تامین”

• در مورد چالش‌های موجود در شرایط کار کودکان به ویژه در کشاورزی آگاه شوید.

• حمایت از سازمان‌هایی که در برابر کار کودکان می ایستند مانند فائو، نان برای جهان، دهکده های کودکان SOS در سراسر جهان، طرح بین المللی، یونیسف.

مقاله مرتبط

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

مقالات مرتبط

روز جهانی مبارزه با کار کودکان

روز جهانی مبارزه با کار کودکان عنوان مورد تایید سازمان بین المللی کار (ILO) است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ با هدف افزایش آگاهی و فعالیت برای جلوگیری از کار کودکان آغاز شد. این کنوانسیون با تصویب کنوانسیون شماره ۱۳۸ سازمان بین المللی کار در مورد حداقل سن برای اشتغال و کنوانسیون شماره ۱۸۲ سازمان بین المللی کار در مورد بدترین اشکال کار کودکان تشکیل شد.

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

بچه‌های مادران شاغل به بزرگسالانی شاد تبدیل می‌شوند

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده است که بچه‌ها و نوجوانان وقتی مادرشان کار می‌کنند خوب عمل می‌کنند، مک‌گین امیدوار است این دیدگاه طولانی‌مدت در بزرگسالی باعث اطمینان خاطر مادران شاغلی شود که وقتی بچه‌هایشان را می‌بوسند و برای خداحافظی به دفتر می‌بوسند، احساس تعارض می‌کنند.

او می‌گوید: «زن‌ها طوری اجتماعی شده‌اند که معتقدند مادران باید با فرزندانشان در خانه بمانند، بنابراین وقتی هر روز برای کار از فرزندان خود جدا می‌شوید، ممکن است دردناک باشد. “از آنجایی که ما به تدریج درک می کنیم که فرزندان ما رنج نمی برند، امیدوارم این احساس گناه از بین برود.”

چرا فهرست کارهای روزانه مفید است؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا باید فهرست کارهای روزانه یا همان «to-do list» برای خود ایجاد کنید، در حالی که اغلب آن را گم می کنید یا نادیده می گیرید؟ روانشناسان پاسخی دارند که به شما کمک می‌کند، با استفاده از فهرست کارها، عملکرد خود را بهبود دهید و سازنده و خلاق باشید.

گفت‌وگو