دوره طرح ایمنی و بهداشت shs

دوره آموزشی طرح ایمنی و بهداشت (SHS) منتشر شد

دوره آموزشی طرح ایمنی و بهداشت (SHS) با تدریس  امید عزیزیان سروش در کارزیلا منتشر شد.

امید عزیزیان سروش، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره‌وری و مدیرعامل شرکت بهبود گستر کیمیا، مدرس و مشاور و ممیز سیستم‌های مدیریتی و سابقه ۱۵ ساله در حوزه‌های درمانی در این دوره آموزشی دلایل استقرار و نحوه اجرای طرح ایمنی و بهداشت (SHS) را در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی شرح می‌دهد.

سازمان‌ها به طور معمول در تعیین پروتکل‌ها جهت کنترل شیوع ویروس کووید-۱۹ در شرایط پاندمی غنی هستند، اما در اجرا، کنترل نحوه اجرا و بررسی اثربخشی پروتکل‌ها ضعیف عمل می‌کنند. بهترین روش استفاده از یک رویکرد سیستمی است، با استفاده از این رویکرد سیستمی با استفاده از چرخه PDCA می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست، اقدام به تعیین راهکارهای کنترلی، اجرای راهکارها، بررسی نحوه اجرای راهکارها و در نهایت تعریف اقدامات جدید جهت، بهبود عملکرد سازمان برای کنترل شیوع ویروس نمود. 

معرفی دوره طرح ایمنی و بهداشت (SHS)

طرح ایمنی و بهداشت SHS (Safety and Hygiene Scheme):2020 با ایجاد یک سیستم ایمن، شیوع ویروس‌های همه‌گیر ( از جمله کووید-۱۹) در سازمان‌ها را قابل کنترل می‌کند و ریسک ابتلا را کاهش می‌دهد.

عزیزیان به طور خلاصه دلایل لزوم استقرار این طرح را مسئولیت اجتماعی، جلوگیری از ضرر و زیان مالی سازمان‌ها به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده، قوانین سخت‌گیرانه بر ضد کارفرما (ماده ۵۸ قانون کار در زمینه لزوم ایمن‌سازی محیط کارترس و نگرانی ذی‌نفعان سازمان (مشتریان، پرسنل، کارفرما و سایر افراد و سازمان‌های در ارتباط) برمی‌شمارد.

به گفته عزیزیان سروش، از پرخطرترین شغل‌هایی که در حال حاضر افراد در شرایط کرونایی مشغول به کارند، دندانپزشکی است. یکی از مواردی که این طرح در آن اجرایی شده دانشکده دندانپزشکی همدان بوده که به نقل از رییس این دانشکده، عنوان ایمن‌ترین دانشکده بین دانشکده‌های دندانپزشکی کشور را با کمترین میزان ابتلا به کرونا از آن خود کرده است. این در حالی است که این دانشکده از خرداد با رعایت پروتکل‌ها آغاز به کار کرده است.

اگرچه الزام قانونی به طور مشخص برای اجرای این طرح وجود ندارد، اما با توجه به ماده ۵۸ قانون کار در لزوم ایمن‌سازی محیط کار اجرای دقیق پروتکل‌ها با شیوه موثر از وظایف کارفرماهاست. با توجه به تحقیقات نیز یکی از بهترین و موثرترین روش‌های ایمن‌سازی محیط کار در شرایط کرونایی اجرای طرح SHS است.

عزیزیان با تاکید بر لزوم سیستمی بودن اجرا و نظارت پروتکل‌ها و نقش تمامی افراد از کارفرما تا ارباب رجوع بر اثربخشی آن‌ها، به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا به تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شده اما هیچ گونه سیستم نظارتی برای اجرای موثر آن‌ها تعیین نشده است. به طور مثال برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیاری از مراکز اقدام به کشیدن علامت ضربدر روی برخی صندلی‌های خود کرده‌اند تا به گونه‌ای سعی در اجرای فاصله‌گذاری کنند، اما در عمل این شیوه موثر نبوده و بسیاری به آن بی‌توجه بودند. به همین علت اجرای پروتکل‌ها نیاز به شیوه‌هایی موثرتر و جدی‌تر دارد.

وی در پایان با بیان این که تاکنون استقبال سازمان‌های خصوصی نسبت به سازمان‌ها و نهادهای دولتی از این طرح بیشتر بوده، آموزش و یادگیری و سپس اجرای این طرح را امری ضروری و حیاتی برای تمامی کارفرمایان دانست.

امید است با شرکت در این دوره و اجرایی کردن آن به حفظ سلامت خود، کارکنان مجموعه‌تان و جامعه کمک کنید.

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

۵ افسانه زیان آور بهره‌وری که در سال جدید باید پشت سر گذاشت

بهره‌وری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت یک کسب‌وکار است که هنوز درک نشده است. در جامعه امروزی، کارکنان برای ساعات طولانی کار، رقابت با یکدیگر و عملکرد عالی تحت فشار هستند. اما این رویکرد بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد.

گفت‌وگو