انواع مختلف پاداش‌ها برای کارمندان در محل کار چیست؟

انواع مختلف پاداش برای کارمندان

کارفرمایان این روزها می‌دانند که وقتی کارمندان همه چیزهایی را که به دست آورده‌‌اند، از جمله زمان و تلاش خود را برای منافع سازمان سهیم می‌کنند، آنگاه حقوق صرف کافی نیست.

با در نظر گرفتن این موضوع از نقطه نظر ثبات مالی، ممکن است شمارش محدود در برابر افزایش هزینه زندگی این روزها ناکافی باشد. با در نظر گرفتن گفتمان به سمت گفتمان محوری، سازمان نتیجه تلاش جمعی کارکنان است. بدون نیروی انسانی با انگیزه و شاد، عملکرد یک سازمان می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد. هیچ سازمانی چنین آرزویی ندارد.

سازمان نتیجه تلاش جمعی کارکنان است. بدون نیروی انسانی با انگیزه و شاد، عملکرد یک سازمان می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد.

به همین دلیل است که در بیشتر شرکت‌ها، داستان با دستمزد ثابت ختم نمی‌شود. انواع مختلفی از پاداش‌ها برای حفظ روحیه کارکنان و افزایش بهره‌وری کل سازمان به کارکنان ارائه می‌شود.

با این حال، این حوزه برای اکثر کارمندانی که تازه در ابتدای کار خود هستند شفاف نیست. آنها از پاداش‌ها اطلاعی ندارند و احتمالاً به همین دلیل است که چیزهای زیادی را از دست می‌دهند و از مزایایی که برای آنها در دسترس است بهره نمی‌برند.

2 2

دو نوع پاداش وجود دارد – پاداش‌های مالی و پاداش‌های غیر‌مالی. بیایید به جزئیات هر یک از آنها بپردازیم.

دو نوع پاداش وجود دارد – پاداش‌های مالی و پاداش‌های غیر‌مالی .

الف. پاداش‌های مالی

۱. پاداش افزایش حقوق

همه کارمندان حقوق یکسانی دریافت نمی‌کنند. بدیهی است که دستمزد به نقش و موقعیت آنها بستگی دارد. با این حال، این به تلاش کارکنان نیز بستگی دارد. شرکت‌ها معمولاً در صورتی که کارمندان را سخت‌کوش، مولد یا کارآمد بدانند، پاداش بیشتری به کارمندان می‌دهند. این یکی از محبوب‌ترین انواع پاداش‌های مالی است که تقریباً در همه سازمان‌ها وجود دارد.

۲. پاداش مشارکت در سود

اگر یک سازمان سود زیادی به دست آورد، فقط بین سهامداران توزیع نمی‌شود. اغلب شرکت‌ها به کارکنان سخت کوش با تقسیم سود با آنها پاداش می‌دهند.

سود جدا از اینکه یک ابزار پاداش دهنده است، به عنوان یک ابزار انگیزشی نیز عمل می‌کند. وقتی یک کارمند آگاه باشد که ممکن است در سود سهمی داشته باشد، ممکن است بهره‌وری بیشتری داشته باشد و عملکرد بهتری داشته باشد.

۳. پاداش مشارکت در سهام سازمان

این یکی دیگر از انگیزه‌های مالی است که عرضه سهام را تسهیل می‌کند. برخی از شرکت‌ها با ارائه سهام به کارمندان خود پاداش می‌دهند. با این حال، لازم به ذکر است که این بدان معنا نیست که به آنها مالکیت می‌دهند، بلکه فقط امتیازات مدیریتی و سایر سودهای مالی را ارائه می‌دهند که سایر کارمندان به دست نمی‌آورند. این روش دیگری برای ایجاد انگیزه در کارکنان و کمک به آنها برای کشف و توسعه مهارت‌های جدید است که نه تنها برای کارمند بلکه برای سازمان نیز مفید است.

۴. جوایز

پاداش عبارت است از دستمزد اضافی، که اغلب به کارکنان برای پاداش دادن به کمک آنها به سازمان داده می‌شود. جوایز پس از رسیدن به اهداف، سالانه، سه ماهه، یا در موارد متعدد داده می‌شود، همه اینها به شرکت بستگی دارد. اکثر شرکت‌ها آن را به صورت پول یا کوپن ارائه می‌کنند تا روابط سالم‌تری با کارمندان خود داشته باشند.

۵. کمیسیون‌ها

هنگامی که یک کارمند فروش زیادی برای سازمان ایجاد می‌کند، این یک افزودنی به حقوق اولیه است. این به آنها انگیزه می‌دهد تا تلاش بیشتری انجام دهند و بهره‌وری را افزایش دهند تا فروش بیشتری تولید کنند تا کمیسیون بیشتری کسب کنند.

۶. پاداش‌های مرتبط با بازنشستگی

این مزایا شامل صندوق‌های تامینی یا مستمری می‌شود. اکثر شرکت‌های دولتی به کارمندان خود حقوق بازنشستگی ارائه می‌دهند که در آن هر ماه مقداری پول ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، صندوق‌های تامینی نوعی ذخیره هستند که بخشی از درآمدهای خود را جمع‌آوری می‌کنند که پس از بازنشستگی به کارکنان ارائه می‌شود. این پاداش مالی بیشتر توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود.

۷. کمک هزینه

هدف اساسی این انگیزه مالی مبارزه با تورم است. به دنبال آن است که با پرداخت مبلغی اضافه بر حقوق ثابت، اثر تورم را بر کارکنان به حداقل برساند.

کمک هزینه با توجه به صنعت متفاوت است. به طور متعارف، سازمان‌های دولتی عمدتاً کمک هزینه را توزیع می‌کنند، با این حال، در زمان‌های اخیر، سایر شرکت‌های بخش خصوصی نیز به صف می‌پیوندند.

۸. مزایای جانبی

اینها مزایایی است که به خانواده‌های کارمند ارائه می‌شود. این نمونه‌های پاداش‌های مالی شامل هزینه‌های تحصیل کودکان، مزایای پزشکی، تسهیلات مسکن است.

با این حال، همه شرکت‌ها چنین مزایایی را ارائه نمی‌دهند زیرا ممکن است برای آنها بسیار گران تمام شود. با این حال، شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت از معدود این شرکت‌ها هستند.

8

ب- پاداش‌های غیر مالی

۱. تفویض اختیار

تفویض اختیار زمانی است که رهبران یا افراد در پست‌های بالاتر مسئولیت‌های جدیدی را به کارمندان خود می‌دهند. انجام این کار باعث می‌شود که کارمندان احساس ارزشمندی کنند، نگرش مسئولیت پذیرتر، اعتماد به نفس ایجاد کنند و به آنها کمک کند تا مهارت‌های جدید بیاموزند.

۲. مشارکت مدیریت

یک کارمند باید احساس ارزشمند بودن کند. مشارکت در مدیریت یکی از پاداش‌های غیر مالی است. دعوت از یک کارمند در تصمیم گیری، حس اقتدار را در فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر این، کارمند احساس می‌کند که ایده‌ها و پیشنهادات آنها مهم است و آنها فقط دستورات را دنبال نمی‌کنند، بلکه در واقع با ایده‌های خود به سازمان کمک می‌کنند.

۳. ارتقاء

ارتقاء را می‌توان به عنوان یک قدم جلوتر شناسایی کرد. بیشتر افراد به عنوان وسیله‌ای برای پاداش دادن به مشارکت خود ارتقاء می‌یابند، اما این نیز راه دیگری برای ایجاد انگیزه در آنها برای کارآمدتر شدن و بهره‌وری بیشتر است.

۴. مرخصی با حقوق

همه شرکت‌ها مرخصی با حقوق ارائه نمی‌دهند، اما برخی شرکت‌ها زمانی این کار را انجام می‌دهند که کارمند وقت اضافی داده، سخت کار کرده و فداکاری‌های شخصی برای منافع سازمان انجام داده است.

۵. کارت هدیه یا هدیه

بیشتر شرکت‌ها کوپن‌ها و کارت‌های هدیه را برای پاداش فداکاری و تلاش کارمندان خود به آنها می‌دهند. معمولاً این نوع پاداش‌های کارکنان در مناسبت‌های خاص، جشنواره‌ها توزیع می‌شوند، اما تقویم ثابتی برای آن وجود ندارد، این کاملاً به شرکت بستگی دارد.

۶. جشن

شرکت‌ها اغلب با برگزاری مهمانی‌های اداری، رسیدن به یک نقطه عطف بزرگ را جشن می‌گیرند. این فقط برای جشن گرفتن نیست، بلکه برای پاداش تلاش جمعی سازمان است. برخی از شرکت‌ها حتی تعطیلات کوتاهی را برای شرکت خود ترتیب می‌دهند تا احساس قدردانی کنند و برای رفاه خود مدتی مرخصی بگیرند. این یکی از رایج‌ترین نمونه‌های پاداش‌های غیر مالی است که تقریباً هر شرکتی ارائه می‌کند.

9

کلام پایانی

اینها فقط برخی از انواع انگیزه‌ها و پاداش‌ها برای کارمندان در محل کار هستند، بیشتر هم وجود دارد و از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. برای اطلاع از وضعیت خود، می‌توانید با یک مشاور صحبت کنید، آنها اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

با این وجود، هدف پشت چنین پاداش‌هایی، شناسایی، جشن گرفتن، ایجاد انگیزه و افزایش بهره‌وری است. هر سازمانی باید این هزینه را متحمل شود تا کارکنان خود را راضی نگه دارد.

هدف پشت چنین پاداش‌هایی، شناسایی، جشن گرفتن، ایجاد انگیزه و افزایش بهره‌وری است. هر سازمانی باید این هزینه را متحمل شود تا کارکنان خود را راضی نگه دارد.

6 4

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

۵ افسانه زیان آور بهره‌وری که در سال جدید باید پشت سر گذاشت

بهره‌وری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت یک کسب‌وکار است که هنوز درک نشده است. در جامعه امروزی، کارکنان برای ساعات طولانی کار، رقابت با یکدیگر و عملکرد عالی تحت فشار هستند. اما این رویکرد بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد.

چرا تیم سازی برای کسب و کارها مهم است؟

یک تیم منسجم یک دستورالعمل اثبات شده برای موفقیت در تجارت است. تیم شما متشکل از افرادی با شخصیت ها، کیفیت ها، سطح تجربه، تخصص و موارد دیگر است. با این حال، کار با هم برای دستیابی به یک هدف مشترک چیزی است که آنها را به یک تیم بزرگ تبدیل می کند. کار کردن به عنوان یک تیم نزدیک باعث می شود شانس بیشتری برای موفقیت و رسیدن به ارتفاعات عالی داشته باشند. با این حال، داشتن یک تیم متحد فقط اتفاق نمی افتد. شما باید آگاهانه برای ایجاد آن تلاش کنید و با تصمیمات و اقدامات خود در مورد آن آگاه باشید.

گفت‌وگو