از انقلاب تا تکامل: اخلاق تجاری در منابع انسانی

از انقلاب تا تکامل: اخلاق تجاری در منابع انسانی

در طول دهه ۱۹۶۰، اخلاق تجاری ناشی از افزایش آگاهی از موضوعاتی مانند مسائل زیست محیطی، مسئولیت شرکتی و جنبش‌های اجتماعی بود. اینها نقطه کانونی اصلی دهه از جمله حقوق مدنی  و فمینیسم بودند. از آن زمان، اخلاق تجاری فراتر از کدهای اخلاقی اولیه درست و نادرست به تلاشی برای تعریف آنچه شرکت‌ها باید به طور قانونی انجام دهند و در عین حال مزیت رقابتی خود را حفظ می‌کنند، تکامل یافته است.

هیچ راه درستی برای انجام کار اشتباه وجود ندارد. انتخاب‌های اخلاقی گاهی نیاز به فداکاری دارد. این ممکن است همیشه منجر به ایجاد احساسات مثبت برای تصمیم گیرنده نشود، اما همیشه باید منجر به احساسات مثبت برای کسانی شود که تحت تأثیر تصمیم گیرنده قرار می‌گیرند.

اخلاق تجاری چیست؟

در هسته اصلی آنها، اخلاق تجاری با تمرکز بر رفتار منصفانه و برابر، با هدف تضمین سطح اعتماد بین شرکت ها و مصرف کنندگان آنها است. نمونه هایی از اخلاق تجاری در عمل به موضوعات کلیدی مانند موارد زیر می پردازد:

صداقت

داشتن مجموعه‌ای از ارزش‌ها که در نحوه عملکرد شرکت نقش اساسی دارند. این می‌تواند به شفافیت نیز مربوط باشد: نمایش واضح اطلاعات واقعی در تمامیت آن.

شفقت

اطمینان از اینکه با مردم منصفانه با همدلی و احترام رفتار می‌شود.

قابل اعتماد بودن

اطمینان از تحقق وعده‌های داده شده به مشتریان، کارمندان و شرکای تجاری به طور یکسان، تضمین اعتبار شرکت به عنوان قابل اعتماد.

مسئولیت پذیری

پذیرش اشتباهات، عذرخواهی واقعی و برداشتن گام‌های عملی برای اصلاح یا جبران خطا (این می‌تواند به مواردی مانند مسئولیت اجتماعی شرکت نیز مربوط باشد).

1 11

ارتباط آنها با منابع انسانی چگونه است؟

با توجه به اینکه مدیریت منابع انسانی (HRM) در درجه اول با مسائل مربوط به کارکنان در یک سازمان سر و کار دارد، پیوندهای زیادی بین این حرفه و عمل به اخلاق تجاری وجود دارد. مسائل سازمانی پیرامون اخلاق تجاری در منابع انسانی می‌تواند به موارد زیر مرتبط باشد:

برابری و مسئولیت در محل کار، شامل مسائلی مانند ناتوانی، نژاد و جنسیت. این ممکن است شامل فراهم کردن امکانات رفاهی برای یک فرد دارای “ناتوانی نامرئی” (مانند اوتیسم)، یا پرداخت عادلانه و رفتار با کارگران اقلیت‌های قومی باشد.

مسائل مربوط به استخدام، مربوط به موضوعاتی مانند جعل اسناد و خویشاوندی (نفوذ به روابط قبلی با شرکت، مانند اعضای خانواده، نسبت به سایر کارمندان بالقوه).

طرح های نقدی و جبرانی مربوط به عواملی مانند حقوق و دستمزد. در بسیاری از موارد، دپارتمان های منابع انسانی برای افزایش حقوق پایه، به ویژه در نقش های مدیریت ارشد که نیاز به توجیه برای حفظ آنها دارند، تحت فشار هستند.

مسائل حریم خصوصی در مورد حق افراد برای محافظت از زندگی شخصی خود. از نظر منابع انسانی، این می‌تواند به سلامت و ایمنی نیز مربوط باشد، با بحث در مورد اینکه کدام فعالیت‌ها از نظر اخلاقی مجاز هستند، کدام‌ها مجاز نیستند و چرا.

ایجاد یک اخلاق کاری خوب کلید موفقیت است. در هر کاری که انجام می‌دهید، آن را به کار بگیرید، چه مدیر باشید و چه کارمند، زیرا این اخلاق کاری در هر کاری که در زندگی انجام می‌دهید منعکس خواهد شد.

چرا اخلاق تجاری در منابع انسانی اهمیت دارد؟

استدلال پشت اخلاق کسب و کار ظریف و گسترده است، اما دو جنبه کلیدی دارد که شامل:

حفظ یکپارچگی

یک سازمان اخلاقی به جای دستیابی به موفقیت از طریق اقدامات غیراخلاقی (در نتیجه به خطر افتادن اعتبار خود)، اعتبار خود را از طریق فرهنگی که ایجاد می‌کند تقویت می‌کند. این امر مستلزم یک چارچوب اخلاقی کاملاً تعریف‌شده مبتنی بر مجموعه‌ای از ارزش‌ها است که هدف آن دستیابی به رفتار منصفانه و برابر برای همه است.

سطح رسمیت داده شده به ساختار آن به مقیاس سازمان بستگی دارد، اما در همه موارد یک کد اخلاقی کلیدی در هسته خود دارد. اگر به خوبی انجام شد، این کد کمتر در مورد پروتکل مبتنی بر انطباق است تا اینکه در مورد تعریف رفتارهای مناسب، مهربانانه و منصفانه در محل کار باشد.

ایجاد محیط‌های کاری سالم

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که محیط‌های کاری سمی تأثیر قابل‌توجهی بر بهره‌وری و فرسودگی کارکنان دارد. مسمومیت در محل کار یکی دیگر از موضوعات ظریف مربوط به محیط‌های کاری است که تحت “فرهنگ ترس” کار می‌کنند، جایی که فشار از بالا به پایین منجر به رفتار ناعادلانه و حتی تنبیهی با کارکنان می‌شود.

در چند دهه اخیر (به ویژه در پرتو تغییر اولویت‌های ناشی از همه‌گیری)، نگرش‌هایی مانند این با تمرکز بیشتر بر همکاری و حمایت متقابل در سازمان‌ها و به نوبه خود، پتانسیل بیشتر برای افزایش بهره‌وری شروع به تغییر کرده‌اند.

3 9

از انقلاب تا تکامل

در تکامل مداوم اخلاق تجاری در منابع انسانی، متخصصان منابع انسانی نقش کلیدی ایفا می‌کنند که با عنوان شغلی آنها مشخص می‌شود. از طریق ایجاد محیطی که در آن همه افراد مورد قبول و ارزش قرار می‌گیرند، کسب و کارها می‌توانند فراتر از محدودیت‌های یک فرهنگ صرفاً سود محور، به محیطی قوی‌تر، مهربان‌تر و در کل انسانی‌تر تبدیل شوند.

در تکامل مداوم اخلاق تجاری در منابع انسانی، متخصصان منابع انسانی نقش کلیدی ایفا می‌کنند که با عنوان شغلی آنها مشخص می‌شود. از طریق ایجاد محیطی که در آن همه افراد مورد قبول و ارزش قرار می گیرند، کسب و کارها می‌توانند فراتر از محدودیت‌های یک فرهنگ صرفاً سود محور، به محیطی قوی‌تر، مهربان‌تر و در کل انسانی‌تر تبدیل شوند.

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

تحول دنیای دیجیتال: نقشه راه جدیدی برای موفقیت

علیرغم شناخت شرکت کنندگان که سرعت بسیار مهم است، آنها گزارش دادند که تحول دیجیتال به سرمایه گذاری مالی و زمان قابل توجهی نیاز دارد. ۶۰ درصد از کسانی که پیشرفت قابل توجهی در سفر خود داشته‌اند حداقل پنج سال در آن بوده‌اند. در محاسبه منابع اعم از مالی و غیره لازم برای تغییر، شرکت کنندگان بر لزوم برنامه‌ریزی برای ارتقای مستمر فناوری، قابلیت‌های سازمانی و استعدادها تاکید کردند.

رازهای کار تیمی عالی

نکته کلیدی برای رهبران این است: اگرچه تیم‌ها با مجموعه‌ای از چالش‌های پیچیده‌تر روبه‌رو می‌شوند، تعداد نسبتا کمی از عوامل تأثیر بزرگی بر موفقیت آنها دارند. اگر مدیران بدانند این عوامل چیست و روی درست کردن آنها تمرکز کنند، می توانند به بازدهی بزرگی دست یابند.

گفت‌وگو