آیا در آینده نزدیک یک هفته کاری می تواند چهار روزه باشد؟

آیا در آینده نزدیک یک هفته کاری می‌تواند چهار روزه باشد؟

در سپتامبر ۲۰۲۱، دولت بریتانیا مشاوره خود را در مورد کار انعطاف‌پذیر منتشر کرد، که شامل پیشنهادات برای اصلاح مقررات کار انعطاف‌پذیر بود. به نظر می‌رسد اصلاحات پیشنهادی توسط بسیاری از کارکنان مورد استقبال قرار گرفته‌اند، یک مطالعه نشان می‌دهد که ۴۷ درصد کارکنان معتقدند اگر کار انعطاف‌پذیر یک گزینه نبود، شغل خود را تغییر می‌دادند.

با این حال، برخی از کشورها حرکت خود را به سمت انعطاف‌پذیری کار یک گام بیشتر با معرفی یک هفته کاری چهار روزه انجام داده‌اند. ایسلند اولین کشور بود که این کار را آزمایش کرد، به این ترتیب کارگران مبلغ مشابهی را برای ساعت‌های کمتر دریافت کردند. آزمایش‌ها در ایسلند، که شامل انواع کارهای مختلف از جمله پیش دبستانی‌ها، دفاتر و بیمارستان‌ها بود، منجر به بهره‌وری در بیشتر محل‌های کار شده است.

در ژاپن، مایکروسافت یک هفته چهار روزه را آزمایش کرد و دریافت کرد که بهره‌وری ۴۰ درصد افزایش یافته است. اخیرا اسکاتلند اعلام کرد قصد دارد تا هفته کاری چهار روزه را آزمایش کند. مهمتر از همه، چنین الگوهای کاری به عنوان نیمه وقت حساب نمی‌شود و در نتیجه حقوق و دستمزد کاهش نمی‌یابد: کارکنان ساعت‌های کمتر کار می‌کنند (چهار روز در هفته) و همان حقوق قبل را دریافت می‌کنند.

این امر به سازمان‌هایی می‌پردازد که آیا آنها می‌خواستند فرمت آزمایش ( کاهش ساعت‌ها) را دنبال کنند یا به سادگی ساعت‌های معمولی هفتگی را به چهار روز به جای پنج تغییر دهند. با این حال، یک استدلال وجود دارد که چنین رویکردی در برخی از مزایا موثر نخواهد بود، زیرا کارکنان می‌توانند ساعت‌های طولانی را طی چهار روز به پایان برسانند.

مزایا و معایب

آزمایش‌ها نشان دهنده افزایش بهره‌وری با یک هفته کاری چهار روزه است. کارکنان زمان بیشتری را برای استراحت از کار به دست می‌آورند و به احتمال زیاد از فرسودگی رنج نمی‌برند. مزایای این روش به احتمال زیاد دو برابر می‌شود: نه تنها کارکنان احتمالا بیشتر متمرکز و مولد در کار هستند، بلکه ادعاهای مربوط به اشتغال برای بیماری‌های مرتبط با استرس نیز کاهش می‌یابد.

آزمایش ها نشان دهنده افزایش بهره وری با یک هفته کاری چهار روزه است.

یک هفته کاری چهار روزه نیز ممکن است برای محیط زیست بهتر باشد زیرا کارمندان زمان کمتری در سازمان‌ها هستند و ساختمان‌های اداری بزرگ به اندازه کافی استفاده نمی‌شود. البته، این مشکل در چند سال گذشته با افزایش کار از راه دور به ویژه برای کارکنان اداری رفع شده است، اما کارمندان اداری احتمالا در بعضی مواقع بازمیگردد و حتی اگر چهار روز در هفته کار کنند ممکن است هنوز به معنی کاهش مصرف برق باشد.

ناگزیر نیز نقایص بالقوه به ساختار هفته کاری چهار روزه وجود دارد. یکی از آنها که به دلیل حجم کار، کارکنان ممکن است احساس کنند که باید چهار روزه ۴۰ ساعت به جای پنج روز کار کنند. روزهای کاری طولانی می‌تواند بر میزان استرس کارکنان و سلامت روانی تأثیر منفی داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است برای مشتریان برای تطبیق با الگوهای کار جدید کارکنان، به این معنا باشد که رضایت مشتری می‌تواند در کوتاه مدت در صورتی که خدمات به سرعت و یا به طور معمول ارائه نشود، کاهش یابد.

Picبلبture1 1

عملی بودن

یک هفته کاری چهار روزه برای هر کسب و کاری مناسب نخواهد بود و عملی بودن معرفی چنین روشی به عوامل متعددی، از جمله ماهیت کسب و کار، الگوهای کاری موجود و نیازهای مشتری بستگی دارد.

با این حال، کارفرمایان باید در نظر بگیرند:

اگر نیازهای کسب و کار هنوز هم می‌تواند برآورده شود؛

با چه کسی در کسب و کار باید مشورت کنند؛ و چگونه تغییر می‌تواند اجرا شود (به عنوان مثال، تغییرات در قراردادهای استخدام و ساعات کاری).

آزمایش‌ها در ایسلند شامل ترکیبی از کار مبتنی بر دفتر (با استفاده از الگوی کاری ساعت نه تا پنج، دوشنبه تا جمعه) و همچنین تغییر کار برای نشان دادن اینکه یک هفته کاری چهار روزه می‌تواند فراتر از کار دفتری سنتی باشد. کار مبتنی بر هر گونه پیاده سازی یک هفته کاری کوتاه‌تر باید با سازمان مورد نظر متناسب باشد، بنابراین تاثیر هر گونه نقص را می‌توان کاهش داد.

مهم است که کارفرمایان تغییرات را در مدل‌های کاری مدرن تحت بررسی قرار دهند. بسیاری این کار را از طریق اجرای عملیات از راه دور انجام داده‌اند، اما درخواست تغییرات بیشتر افزایش می‌یابد.

کارفرمایان باید در نظر بگیرند که آیا اجرای یک هفته چهار روزه برای سازمان خود حتی قبل از دریافت درخواست‌ها امکان پذیر است یا خیر. شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که یک هفته کاری چهار روزه می‌تواند برای بهره‌وری و سلامت کارکنان سودمند باشد. هر گونه نقص بالقوه می‌تواند اغلب کاهش یابد، اگر از طریق بررسی دقیق مشکلات ریشه کن شود.

شواهد قانع کننده ای وجود دارد که یک هفته کاری چهار روزه می تواند برای بهره وری و سلامت کارکنان سودمند باشد.

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

چرا فهرست کارهای روزانه مفید است؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا باید فهرست کارهای روزانه یا همان «to-do list» برای خود ایجاد کنید، در حالی که اغلب آن را گم می کنید یا نادیده می گیرید؟ روانشناسان پاسخی دارند که به شما کمک می‌کند، با استفاده از فهرست کارها، عملکرد خود را بهبود دهید و سازنده و خلاق باشید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی برای پیش‌بینی رفتار قیمت در بازارهای مالی بر اساس داده‌ها و رفتارها در زمان گذشته است. در واقع تحلیل تکنیکال یک روش تجزیه و تحلیل برای تخمین یا به نوعی پیش بینی جهت تغییر قیمت‌ها از طریق مطالعه داده‌های قیمتی…

گفت‌وگو