۱۲ نکته برای هدف‌گذاری شغلی در اولین هفته کاری سال جدید

۱۲ نکته برای هدف‌گذاری شغلی در اولین هفته کاری سال جدید

موقعیت حرفه‌ای برای بیشتر افراد بخش مهمی از زندگی است و هدف‌گذاری شغلی و برنامه‌ریزی برای پیشرفت در آن حتما ارزش وقت‌گذاشتن و فکر کردن را دارد. اولین هفته کاری سال با وجود حال و هوای نوروزی و سبک‌بودن کارها و وظایف، فرصت ارزشمندی برای هدف‌گذاری شغلی سالانه است.
اما اگر تجربه‌های گذشته، شما را از هدف‌گذاری دلسرد کرده، ۱۲ نکته ای که در ادامه می‌آوریم می‌تواند تمرین جدیدی برای نزدیک‌شدن به یک تجربه موفق در هدف‌گذاری شغلی باشد.

هدف‌گذاری به شما کمک می‌کند به آینده مثبت نگاه کنید، در برابر آنچه پیش‌روست منفعل نباشید و بیشتر بر مسئولیت فردی و آن چیز‌هایی که برای بهترکردن زندگی در حوزه اختیارات شماست، تمرکز کنید.

روش‌های هدف‌گذاری مختلفی در طول زمان توسعه داده‌ شده ولی محبوب‌ترین آنها مثل روش اسمارت (SMART) و روش OKR بر مشخص ‌بودن، قابل سنجش بودن، دست‌یافتنی بودن، مرتبط بودن و زمان‌مند بودن تاکید دارند. در تنظیم ۱۲ نکته زیر سعی شده که شاخص‌های گفته شده در نظر گرفته شود.

چند قدم برای سلامتی خود در محیط کار بردارید.
چند قدم برای سلامتی خود در محیط کار بردارید.

۱. چند قدم برای سلامتی خود در محیط کار بردارید.

شیوع همه‌گیری کرونا توجه بیشتری به بحث سلامت و طرح ایمنی و بهداشت محیط کار جلب کرده است که در سال جدید هم لازم است مورد نظر باشد. علاوه بر آن اگر دورکار نیستید و وقت زیادی را در محل کار می گذرانید، کارهای ساده ولی مهم دیگری هم هست که می‌توانید برای حفظ سلامت خود بکار بگیرید. مثل اینکه ناهار سالم و حاوی سبزیجات تازه تدارک ببینید، از پله بیشتر استفاده کنید، هر یک ساعت از پشت میز بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. نوشیدن آب کافی، پیاده‌روی در بخشی از مسیر رفت‌وآمد و در صورت امکان استفاده از میز کار ایستاده را هم مدنظر داشته باشید.

یک دوره آموزشی انتخاب کنید و مهارت جدیدی بیاموزید
یک دوره آموزشی انتخاب کنید و مهارت جدیدی بیاموزید

۲. یک دوره آموزشی انتخاب کنید و مهارت جدیدی بیاموزید.

در هر زمینه شغلی که باشید، ده‌ها یا شاید صدها مهارت جدید وجود دارد که باعث می‌شود موثرتر و کارآمدتر کار کنید. حداقل یک یا دو مهارت جدید را انتخاب کنید و برای آموختن آن در سال جدید برنامه‌ریزی کنید. آموزش در هدف‌گذاری شغلی نقش مهمی دارد چون وقتی کارآمدی شغلی شما افزایش پیدا کند، در نهایت جایگاه شغلی‌تان هم پیشرفت خواهد کرد. پیشنهاد دوره آموزشی را با مدیرتان مطرح کنید، تا مطلع باشد برای بهبود مهارت خود دغدغه دارید، حتی ممکن است متقاعد شود هزینه آموختن این مهارت جدید را از طرف شرکت پرداخت کند.

یک کتاب انگیزشی یا مرتبط با حوزه تخصصی خود بخوانید
یک کتاب انگیزشی یا مرتبط با حوزه تخصصی خود بخوانید

۳. یک کتاب انگیزشی یا کتابی مرتبط با حوزه تخصصی خود بخوانید.

خواندن برای خلاقیت ذهن معجزه می‌کند. هرچقدر هم که در کار خود ماهر باشید، همیشه چیزهای جدیدی برای یادگرفتن وجود دارند. برای بروزماندن در شغل و حرفه‌، مطالعه یک ابزار مهم در دنیایی است که رشد تکنولوژی و تغییرات علمی در آن به سرعت انجام می‌شوند. به یاد داشته باشید که سرعت بالای تغییرات می‌تواند شما را از گروه منابع انسانی ارزشمند خارج کند و براحتی تبدیل به کارمند یا مدیری شوید که در حوزه تخصص خود به حاشیه رفته‌اید و کسی برای حرف‌هایتان ارزشی قائل نیست.

روزمه خود را بروز کنید
روزمه خود را بروز کنید

۴. روزمه خود را بروز کنید.

حتی اگر درحال حاضر قصدی برای تغییر محل کارتان ندارید، بروز کردن سالانه روزمه می‌تواند، کیفیت رزومه شما را بهبود دهد. چون احتمال زیادی وجود دارد که جزئیات مهارت‌هایی که اخیرا کسب کرده‌اید و یا پروژه‌هایی که در سال گذشته در آن شرکت‌ داشته‌اید به مرور زمان فراموش کنید.

هر شش ماه یکبار ایمیل‌ها و فایل‌های دیجیتال خود را مرتب کنید.
هر شش ماه یکبار ایمیل‌ها و فایل‌های دیجیتال خود را مرتب کنید.

۵. هر شش ماه یکبار ایمیل‌ها و فایل‌های دیجیتال خود را مرتب کنید.

به مرور زمان اعتبار بسیاری از مستندات منقضی می‌شود و نگه‌داری آنها فقط فضای فیزیکی و دیجیتالی را بی‌مورد اشغال می‌کند. از طرفی در جریان اجرای پروژه‌هایی که محدودیت زمانی دارند و با عجله اجرا می‌شوند، حجم زیادی از فایل‌های غیرضروری باقی می‌مانند. با گذشت زمان تشخیص فایل‌های غیرضروری از فایل‌های نهایی که باید نسخه پشتیبان آنها نگه‌داری شود، مشکل‌تر خواهد شد. هر چه بازه زمانی مرتب‌سازی فایل‌ها و ایمیل‌ها کوتاه‌تر باشد، زمان کمتری در مراجعات بعدی تلف می‌شود و مراجعه مجدد و یافتن فایل‌های مهم آسان‌تر می‌شود.

برای دنبال کردن یک وبلاگ تخصصی ثبت نام کنید.
برای دنبال کردن یک وبلاگ تخصصی ثبت نام کنید.

۶. برای دنبال کردن یک وبلاگ تخصصی ثبت نام کنید.

دنیای اینترنت این روزها پر از وبلاگ‌ها، سایت‌ها و کانال‌های یوتیوپ و تلگرامی و صفحات اینستاگرامی است که در حوزه‌های تخصصی مختلف به صورت رایگان محتوای بروز و مفید ارائه می‌کنند. دنبال کردن آنها کمک می‌کند از جدیدترین مباحث حوزه کاری خود مطلع باشید. این اطلاعات نه تنها شما را به ابزارها و مهارت‌های موثرتری مجهز می‌کند، بلکه در بین همکاران و مدیران شرکت، برای داشتن ایده‌های نو شناخته می‌شوید.

ماهیانه یک پیام تشکر بفرستید.
ماهیانه یک پیام تشکر بفرستید.

۷. ماهیانه یک پیام تشکر بفرستید.

قدردانی کردن از تلاش‌ و محبت دیگران یک مهارت مهم در زندگی کاری و شخصی است. مدیرانی که از همکاران و کارکنان خود تقدیر می‌کنند در جلب همکاری و افزایش انگیزه در تیم‌های کاری موفق‌ترند. برای تاثیر بیشتر در ابتدای سال تعدادی کارت تشکر تهیه کنید و هر ماه به فرد موثر تیم یا یک شریک تجاری یا حتی یک مشتری خوب تقدیم کنید. گرچه اکنون اغلب مراودات دیجیتالی هستند و دریافت ایمیل تشکر هم لذت‌بخش است ولی دریافت کردن یک کارت تشکر به دلیل نادر بودن آن جذابیت بیشتری خواهد داشت.

در یک گروه یا انجمن حرفه‌ای عضو شوید.
در یک گروه یا انجمن حرفه‌ای عضو شوید.

۸. در یک گروه یا انجمن حرفه‌ای عضو شوید.

معمولا عضویت در گروه‌ها و انجمن‌های تخصصی معتبر هزینه دارد، ولی این هزینه در برابر امتیازی که از ارتباطات شغلی مفید و مهم بدست می‌آورید، کاملا به صرفه است. به یاد داشته باشید که ارتباطات و هم‌افزایی و هم‌آفرینی با فعالان یک حوزه در اکثر حوزه‌های تخصصی روش‌‌های موثری برای پیشرفت شغلی هستند و ارتقا ارتباطات یک قدم مهم در هدف‌گذاری شغلی است.

تعادل کار و زندگی خود را بسنجید.
تعادل کار و زندگی خود را بسنجید.

۹. تعادل کار و زندگی خود را بسنجید.

حتما درباره لزوم برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی شنیده‌اید، خصوصا در شرایط دورکاری دوران کرونا، کار کردن از محیط خانه و از بین رفتن مرز زندگی کاری و زندگی شخصی برای بیشتر افراد تجربه سختی بوده است. اگر بخواهید پا را از توصیه‌های حکیمانه فراتر بگذارید و یک قدم واقعی برای تعادل کار و زندگی بردارید، لازم است در ابتدا شرایط فعلی خود را بسنجید. تست‌های سنجش تعادل کار و زندگی زیادی وجود دارند که می‌توانند دیدگاه شفافی از میزان تلاشی که باید دراین باره انجام دهید، ایجاد کنند و بهترین انتخاب‌ها را برای هدف‌گذاری شغلی پیش‌روی‌تان بگذارند.

کار داوطلبانه انجام دهید.
کار داوطلبانه انجام دهید.

۱۰. کار داوطلبانه انجام دهید.

یک نوبت کار داوطلبانه در سال احساس خوبی از مفید بودن ایجاد می‌کند. دغدغه خود را درباره موضوعاتی مثل محیط زیست یا امور خیریه مدنظر بگیرید و برنامه‌ای برای یک حرکت ارزشمند در این باره ترتیب دهید. روز کار داوطلبانه هم که چند سالی است در شرکت‌های ایرانی مرسوم شده در آذر ماه هر سال همزمان با روز جهانی کار داوطلبانه، فرصتی برای همراهی صمیمانه با همکاران برای یک اقدام انسان دوستانه ایجاد می‌کند.

برای دریافت یک گواهینامه شغلی جدید اقدام کنید.
برای دریافت یک گواهینامه شغلی جدید اقدام کنید.

۱۱. برای دریافت یک گواهینامه شغلی جدید اقدام کنید.

به این فکر کنید که جای چه گواهینامه‌ای در رزومه شما خالی است. برنامه‌ریزی کنید که امسال برای تکمیل آن دوره آموزشی و اخذ گواهینامه اقدام کنید. حتی اگر گذراندن دوره مذکور هزینه دارد، به این هزینه به عنوان سرمایه‌گذاری بر روی توانمندی‌های خود نگاه کنید.

در یک رویداد شغلی مرتبط شرکت کنید.
در یک رویداد شغلی مرتبط شرکت کنید.

۱۲. در یک رویداد شغلی مرتبط شرکت کنید.

رویدادهای تخصصی ارتباط با افراد متخصص حوزه کاری را آسان‌تر می‌کند و کمک می‌کند از جدیدترین روندهایی که دیگران روی آنها کار می‌کنند مطلع شوید. این رویدادها فرصت خوبی هم برای نمایش توانمندی‌های شما به دیگران است، فرصتی که موقعیت‌های پیشرفت شغلی و همکاری‌های جدید را فراهم می‌کنند.

مقالات مرتبط

آموزش آنلاین-الکترونیکی- در دوران شیوع کرونا

همه­‌گیری بیماری کووید-۱۹ مردم جهان را مجبور کرده تا در همه جا از کلاس‌­های مجازی استفاده کنند. چنین بحرانی در حالی بی‌­سابقه به نظر می‌­رسد که پیش از نیز این آموزش آنلاین در شرایطی مانند بعد از زلزله و برای حفظ تداوم آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می­‌گرفته است.

چرا فهرست کارهای روزانه مفید است؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا باید فهرست کارهای روزانه یا همان «to-do list» برای خود ایجاد کنید، در حالی که اغلب آن را گم می کنید یا نادیده می گیرید؟ روانشناسان پاسخی دارند که به شما کمک می‌کند، با استفاده از فهرست کارها، عملکرد خود را بهبود دهید و سازنده و خلاق باشید.

۸ نکته برای سنجش اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان

در جایگاه مدیر کسب‌وکار یا کسی‌ که در حوزه منابع انسانی مسئولیت دارد، اثربخشی آموزش آنلاین کارکنان اولویت و اهمیت زیادی دارد. چون آموزش کارکنان به بخش جدایی‌ناپذیر از توسعه سرمایه‌انسانی تبدیل شده و هزینه‌های زیادی برای آن صرف می‌شود.

هفت روش برتر موثر در مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی در دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته و همچنان ادامه دارد. با این حال، بهترین شیوه‌های منابع انسانی اصلی همچنان پابرجا بوده و در طول سال‌ها به عنوان دستورالعملی برای متخصصان منابع انسانی عمل کرده است. اما آنها شامل چه چیزی هستند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، به هفت روش برتر برای منابع انسانی خواهیم پرداخت. اینها برای مدیریت مؤثر منابع انسانی بسیار مهم هستند.

گفت‌وگو